goede mix van technologie en misdaad

Alex Van Damme 17 augustus 2020
Rode Nevel is het debuut door Dirk Speelman. De cover van het boek is rood-oranje. Er wordt een planeet afgebeeld. Deze elementen zorgen voor een mysterieus gevoel bij het bekijken van het boek.
Het verhaal speelt zich af in 2054, op een campus, ISS genaamd, in Rio. Er zijn verwijzingen naar de klimaatproblematiek, overstromingen in Europa. Technologie speelt een belangrijke rol in dit verhaal, maar ook architectuur vindt er zijn plaats. De plot is goed en vrij realistisch en de ideeën zijn goed gevonden. Toch is er nog wat werk, de schrijfstijl is heel eenvoudig en de dialogen kunnen kinderlijk overkomen.
Het is een interessant verhaal dat zowel misdaad als technologie samenvoegt. Dit is een goed debuut rekening houdend met de schoonheidsfoutjes. Het is uniek in dat opzicht dat zowel de misdaad als de technologie een belangrijke rol spelen, met een bijrol voor de architectuur.
Ik geef Rode Nevel drie sterren.

Meer recensies van Alex Van Damme