luxe in de gevangenis

Alex Van Damme 13 november 2019
Recensie: Grand Hotel de Bajes van Andries Bik

Andries Bik wordt samen met zijn ouders opgepakt op beschuldiging van belastingfraude. In dit boek beschrijft hij het gevangenisregime en stelt hij de werking van justitie aan de kaak.

Ik mocht het luisterboek beoordelen. In het begin was het even wennen, voor mij als Belg, aan de pure Nederlandse tongval; eens ik die gewoon ben lukt het luisteren vlot. Waar ik ook af en toe bij stilsta of al hardlopend in de lacht schiet is bij het taaltje dat Andries gebruikt; hij spreekt bv. over zijn gouden eieren die hij scheert.

Bik komt in de gevangenis terecht in een eenpersoons cel met eigen badkamer. Hij vertelt met de nodige humor, en af en toe wat sarcasme hoe luxueus zijn verblijf is op kosten van de belastingbetaler. Dit vind ik zelf wat cynisch, vermits hij en zijn naasten opgepakt zijn op beschuldigingen van belastingontduiking. Een gevangene krijgt bv. wachtgeld uitbetaald wanneer die zich opgeeft voor werk en er geen werk beschikbaar is.

Met eveneens de nodige humor en zelfreflectie beschrijft hij hoe gemakkelijk het personeel van de gevangenis te manipuleren is. Meerdere keren vermoedt Bik dat iemand hem probeert informatie te ontfutselen; het doet nadenken dat justitie zo slordig omgaat met zijn informanten.

De ouders van Bik worden eveneens opgepakt, wanneer hij hierover schrijft voel je de liefde en de ongerustheid voor zijn ouders; het sarcastische is alfamannetje is eigenlijk een lief mama’s kindje.

Ik geef Bik vier sterren omwille van de eerlijkheid (ik spreek me niet uit over schuld), de humor en de liefde waarmee dit boek geschreven werd. Ik ben benieuwd naar de opvolger van dit boek.

Meer recensies van Alex Van Damme