Spannend verhaal

Alex Van Damme 02 oktober 2019
Zwarte Ziel – Angelique Haak

Een doodgewone zaterdag. Tot twee tieners een gruwelijke vondst in de Maas doen…
Het team van rechercheur Jennifer Brugman wordt geconfronteerd met een lugubere moord en de vermissing van een kind. Ze zetten alles op alles om snel het vermiste kind terug te vinden en schakelen de hulp in van paragnoste Evie Smit. Vanaf de eerste ontmoeting is Jennifer geïntrigeerd door de roodharige paragnoste met haar ijsblauwe ogen, maar ze is ook sceptisch. Kan Evie waarmaken wat zij belooft of loopt zij hen alleen maar voor de voeten?
Zwarte ziel is het derde deel van een thriller met Jennifer Brugman als hoofdpersonage. Dit derde deel kan perfect apart gelezen worden, nodige informatie met betrekking tot wat al eerder gebeurde wordt op tijd gedeeld.

De thriller begint vrij luguber, Haak vermijdt de plastische beschrijvingen absoluut niet.Dee plotwendingen zijn frequent en goed uitgedacht en zorgen voor een heel vlot tempo. De thriller leest vlug en is zonder veel nonsens en uitweidingen geschreven. Het is het soort thriller dat je leest na een pakkend boek en dat toch nog heftig genoeg is om geen volledige stijlbreuk in het lezen te krijgen.
Jennifer Brugman wordt als een vrij realistisch personage neergezet; Ze is een alleenstaande moeder en rechercheur. Haar onzekerheden en twijfels zorgen ervoor dat ze fouten maakt. Door haar verleden heeft ze moeilijk met haar huidige relatie.
In het verhaal wordt het personage van een paragnoste toegevoegd; dit is iets wat af en toe weerkomt bij Nederlandse auteurs, ik vermoed dat dit veel meer ingeburgerd is in Nederland dan in België, de Belg zal dit onderwerp met de nodige argwaan benaderen. De rol van Evie wordt hier duidelijk neergezet., sommige leden van het politieteam aanvaarden haar niet en zijn ronduit argwanend en onbeschoft; anderen aanvaarden haar direct maar hebben het dan weer moeilijk als Evie iets donkers ziet in hun toekomst. Dit wordt door Haak heel mooi omschreven.
Dit is een thriller van Nederlandse bodem; het valt me op dat ze daar toch wel goede thrillerauteurs hebben. Zoals reeds gezegd schrijft Haak vrij direct en plastisch, ze vult die stijl aan met hier en daar een woord uit het regionaal dialect. Knap gedaan.

Meer recensies van Alex Van Damme