Beklemmend verhaal

Op een boerderij ergens in Zeeland in een kerkelijk milieu van de gereformeerde gemeente groeit dit meisje op waarbij de rode draad in het boek is het verlies van haar broer. Dit gemis is te zwaar voor deze boerenfamilie. Een afwezige moeder, een voor haar liefdeloze vader die door zeer orthodoxe principes in steen gehouwen moraal hanteert, haar boze oudere broer, haar afhankelijke zusje, een tragedie in een gesloten milieu. De overkant lonkt haar en haar zusje om naar te ontsnappen over het water. Hoe een godsdienstige opvoeding het denken en inbeelden zo een mens kan vervormen wordt treffend verwoord. De macht van ouders over kinderen en de macht van de mens over dieren en de onmacht om met de dood om te gaan. Een zwaar drukkend verhaal maar voor mijzelf wel heel realistisch omdat ik zelf ook in een gesloten boerendorp met een gereformeerde gemeente ben opgegroeid en gelukkig geheel aan ben ontgroeid, de hemelen zij geprezen, dat ik nu alle boeken en mooie literatuur gewoon kan lezen en mijn leven zelf kan vormgeven.

Meer recensies van AlfredGroenendijk