Een geweldig verhaal over moed en doorzettingsvermogen!

Amarins 28 juni 2021
Marjan belooft haar oom op zijn sterfbed dat zij zijn oude hotel, dat jaren leeg heeft gestaan, weer in ere zal herstellen. Haar relatie is net beëindigd, ze is toe aan een nieuwe stap. Financieel heeft haar oom alles goed kunnen regelen, dus zijn alleen de kosten voor de verbouwing en de maandlasten voor haar. De verbouwing verloopt voorspoedig, maar al gauw gebeuren er vreemde dingen. De bewoners van het dorp reageren hier en daar ook wat vreemd. Er gaan allerlei verhalen over het hotel de ronde, maar Marjan weet niet wat ze hier van moet geloven. Al gauw ontdekt ze samen met haar klusjesman dat er iets niet in orde is, maar het hoe en wat is haar niet duidelijk. Marjan heeft maar twee doelen. De eerste is op tijd het hotel te openen zodat ze haar eigen geld kan verdienen en ten tweede er achter komen wat er schuil gaat achter de verhalen rondom het hotel.

Wat een boek! Meteen vanaf de eerste bladzijde wordt je meegezogen in een heerlijk verhaal. Wat een fijne schrijfstijl heeft Kirstin Rozema. Een eenvoudige schrijfstijl met makkelijk taalgebruik. Hierdoor leest het verhaal heel erg vlot.

Het verhaal is volop genieten. Mooie thema,s zoals rouw, verdriet, doorzettingsvermogen maar ook het maken van keuzes en het achter je verbranden van schepen zijn in het verhaal verwerkt. Het voelt of zit je midden in het wereldje van Marjan en de bewoners van het dorpje Amerleef.

Het is heel erg mooi hoe Rozema in dit verhaal het heden en het verleden met elkaar heeft verweven. Al lezend blijf je nieuwsgierig naar hoe het verhaal van Marjan en het hotel in elkaar zit. Tijdens het lezen voel je een stukje spanning wat erg mooi wordt opgebouwd naar het slot. Nergens wordt het voorspelbaar en uiteindelijk word je als lezer verrast met een mooi stukje geschiedenis en een prachtig slot van een bijzonder verhaal.

Bij de cover had ik eerst mijn twijfels. Hoewel ik de cover erg mooi en kleurrijk vind, had ik mijn twijfels of deze bij het verhaal zou passen. Maar niets is minder waar. In het laatste hoofdstuk van het boek wordt je alles duidelijk en blijkt dat de cover helemaal goed gekozen is. Heel smaakvol en bijzonder. Ook de titel van het boek blijkt na het lezen van het laatste hoofdstuk een voltreffer, echt heel mooi passend bij het verhaal.

De personages zijn mooi gekozen en goed uitgewerkt. Hoofdpersoon Marjan is een beetje naïef hier en daar maar daardoor ga je ook zo van haar houden en ga je haar keuzes begrijpen. Een klein beetje teleurgesteld was ik aan het eind waar naar mijn idee e.e.a. rondom Marjan beter uitgewerkt had kunnen worden. Maar dat is maar een heel klein detail op het hele verhaal.

Het was volop genieten met Marjan en haar familie en dorpsbewoners! Echt een geweldig verhaal wat ik aan iedereen die van feelgood houdt aan kan raden. Ik beoordeel het boek met 4,5*

Meer recensies van Amarins