Subliem geschreven!

Amarins 28 maart 2024
In ‘De stem van Napels’ van auteur Sarah Steel lopen twee verhalen door elkaar. Enerzijds in het Napels van de Tweede Wereldoorlog, anderzijds in het glamoureuze Hollywood van de jaren 60.
Luisa Giordano heeft veel verloren. Haar moeder is overleden aan een dodelijke ziekte, de man van wie ze hield verloor ze aan de nazi’s en haar ongeboren kind verloor ze door toedoen van haar echtgenoot. Het enige wat overbleef is haar stem. Die stem gebruikt ze om de vrouw van Napels aan te vuren tot verzet.

Actrice Lola Hart heeft een lange weg afgelegd in de schimmige straten van Napels naar het blinkende Hollywood. Wanneer ze de rol van haar leven aangeboden krijgt, als heldin van het Italiaanse verzet, weet ze dat terug naar huis gaan ook betekent dat ze met veel pijn uit het verleden zal worden geconfronteerd. Maar als ze op zoek gaat naar het verhaal achter de film ontdekt ze dat erin Napels veel mensen zijn met geheimen en dat de vrouw die ze moet spelen de grootste geheimen van iedereen bezit.

Vandaag is het mijn beurt in de blogtour van De stem van Napels. Wat had ik uitgekeken naar dit boek. Steele haar vorige boek was echt geweldig, dus mijn nieuwsgierigheid naar dit boek was groot. En ook deze keer werd ik niet teleurgesteld, sterker nog, het boek was nog vele malen mooier dan wat ik al las van Steele.

Het boek begint met een met een pakkende proloog en als lezer ben je meteen op je hoede voor wat komen gaat.

Steele heeft ook deze keer weer een geweldig verhaal geschreven. Haar schrijfstijl is overal even vloeiend, boeiend, fijntjes en vlot geschreven. Het verhaal is ook zeer beeldend geschreven, je waant je vooral in Italië, voelt de sfeer en de omgeving, maar ook krijg je een stukje geschiedenis van Napels mee dat zeer interessant is. De beide verhaallijn komen aan het einde zo vloeiend en prachtig bij elkaar. Steele heeft dit verhaal subliem geschreven.

De personages zijn stuk voor stuk prachtig en realistisch uitgewerkt. Lola is een vrouw waarbij je eerst wat vragen hebt, maar gaandeweg wordt steeds duidelijker wat er in haar jeugd gebeurd is en waarom ze vreselijk bang is om naar Napels terug te gaan. Luisa en Rosa zijn vrouwen die je het hele verhaal weten te boeien, geheimen uiteindelijk prijs geven. Naast deze drie geweldige vrouwen zijn er mannen in het spel die je kunt missen als kiespijn. Maar ze maken het verhaal sterker, boeiender en zorgen er zeker voor dat je je aan hen irriteert maar ook dat het verhaal zeer boeiend blijft.

Het boek is overgoten door mooie thema’s. Denk hierbij aan oorlogstrauma, bedrog, moed, hoop, vertrouwen, verraad, geloof, durf en liefde. Het is geweldig om te zien hoe menselijke banden groeien en hoeveel bedrog er is.

Sarah Steele heeft met dit boek een geweldige roman afgeleverd. Een verhaal waar uiteindelijk alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen, de banden tussen mensen geweldig worden weergegeven en je het verdriet en de onmacht voelt. De plottwist aan het einde van het verhaal is echt geweldig en het boek kun je daarna alleen maar met een fijn gevoel dichtslaan. Een verhaal dat je niet snel weer vergeet!

Meer recensies van Amarins