De verdeelde staten van Amerika

Ananas 10 februari 2024
De verdeelde staten van Amerika van Charles Groenhuijsen. Charles Groenhuijsen ken ik alleen van het NOS Journaal en andere nieuwsuitzendingen op tv, ik heb nog nooit een boek van hem gelezen, maar dit boek sprak mij aan en lijkt mij interessant. Tevens een mooie gelegenheid om meer te weten te komen over Amerika en de verkiezingen. Amerika kiest in 2024 weer een president. Charles Groenhuijsen vertelt hoe cultuuroorlogen een rol spelen in het Amerikaanse politieke debat. Enerzijds een rechtse revolutie van de Republikeinen en Donald Trump, met een vlucht naar extremisme. En aan de andere kant een revolutie van de jonge generatie: die pleit voor meer tolerantie en minder invloed van godsdienst.In het boek worden naast De verkiezingen van 2024 diverse andere thema's besproken zoals bijvoorbeeld abortus, vuurwapens en immigratie. Het boek is erg toegankelijk geschreven waardoor het ook voor mij als persoon die weinig van politiek weet is te begrijpen en het is zeer informatief en duidelijk. Mede ook door de terugkerende opbouw van een vooraf, het verleden, heden en de toekomst. Dat maakt het erg helder en overzichtelijk. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een staatje met cijfers over de VS, die staatjes geven een beeld over het dagelijkse leven in Amerika en hoe de inwoners ermee omgaan. Zo lees je bijvoorbeeld dat er dertienhonderd legale vuurwapens per duizend Amerikanen zijn en dat 27% van de Amerikanen hun land beter vindt dan alle andere landen.
Ik heb het boek met veel interesse gelezen, en veel nieuws geleerd over de verkiezingen en andere zaken in Amerika.

Meer recensies van Ananas