Heerlijke mysterieuze "whodunnit" met magie

André 14 september 2020
Het is Leigh Bardugo met Het Negende Huis zeer goed gelukt om voor het eerst een fantasy voor een volwassen doelgroep te schrijven.

Het begin,dit moet wel even gezegd worden, is echter wel wat hobbelig. Je wordt gelijk in het verhaal gegooid, zonder rustige opbouw en daarnaast wordt je ook nog eens overstelpt met allemaal nieuwe begrippen en er worden nieuwe woorden en uitdrukkingen geïntroduceerd. Hierdoor komt het begin van het boek erg chaotisch over.

Na zo'n 100 blz. komt het verhaal echter echt goed op gang en door het veelvuldig gebruik van flashbacks leer je de personages ook steeds beter kennen en waarderen en snap je beter waarom ze bepaalde acties uitvoeren.

Ik heb persoonlijk een groot zwak voor verhalen die zich op kostscholen/universiteiten afspelen. Dat hele (geheimzinnige) sfeertje eromheen is ook in dit boek weer goed aanwezig, zeker nu met al de magie die door de genootschappen worden gepraktiseerd.

Het verhaal is al met al goed doordacht en heeft de nodige twist waarvan je sommige ziet aankomen maar ook een paar die ik zeker niet had verwacht. Een heerlijke 'whodunnit' met magie.

De protagonist, Alex Stern, is een sterke vrouwelijke karakter met haar sterke en zwakke punten. Het personage is goed uitgewerkt door de schrijfster. De overige karakters zijn daarnaast helaas (nog) wat onderbelicht maar wie weet komen die in de vervolgdelen alsnog meer naar voren.

Oh, zeker ook niet onbelangrijk. Er is gelukkig geen geforceerde liefdesrelatie in het verhaal verwerkt. Het gaat echt om de karakters en de moordmysterie. Het is verder een afgerond verhaal maar wel een met een duidelijke verwijzing naar een vervolgdeel.

Meer recensies van André