Beter laat......

André 27 mei 2020
Toen ik 10 tot 15 jaar las ik alle boeken van o.a. Thea Beckman, Evert Hartman en Jan Terlouw, allemaal boeken uitgegeven door Lemniscaat. Tonke Dragt haar boeken zijn uitgegeven door een andere uitgeverij (Leopold) en ik kan geen andere reden bedenken dan dat dat mede de oorzaak is waarom ik De Brief voor de Koning nog nooit gelezen had. Er was toentertijd nog geen internet en in de boekwinkels gaven ze nog geen tips zoals tegenwoordig wel veel gebeurt (zeker in de kinderboekwinkels). Dus ik bleef trouw aan de auteurs die ik kende.

In latere jaren las ik meer thrillers en daarna fantasy, scifi en nog later ook romans. Pas in de afgelopen 5 á 6 jaar lees ik ook weer jeugdboeken en nu dankzij Netflix' The letter for the King krijgt Tonke Dragt weer meer aandacht in de media en vond ik het wel eens tijd om De brief voor de Koning eindelijk eens op te pakken.

Dit boek heeft echt alles wat ik als jongetje leuk vond om over te lezen. Avontuur, spanning, een queeste, vriendschap, ridders, middeleeuwse omgeving, noem het maar op. Als ik het boek toentertijd had gelezen had dit boek zonder twijfel de volle vijf sterren gekregen. Nu, 30 jaar later, zie ik toch wat puntjes van kritiek. Een naïeve hoofdpersoon, clichématige schurken en helden, maar goed het is natuurlijk wel een jeugdboek en gezien de leeftijd van het boek is hij nog steeds heel goed leesbaar en alles behalve gedateerd. Ik ben dan ook blij dat ik hem heb gelezen en ga binnenkort zeker ook het vervolg oppakken.

Meer recensies van André