Prachtig!

aninaleest 24 september 2023
‘Het licht in jou en mij’ is een indrukwekkend verhaal over twee chronisch zieke tieners, die meer zijn dan alleen hun diagnose. Ik ben geraakt door dit prachtige boek en heb hem dan ook beoordeeld met 4,5 ster.

Anne-Fleur is populair, Elin is een eenling. Anne-Fleur woont in een villa, Elin woont met zes mensen in een klein huis. Beide meiden doen eindexamen op dezelfde school, maar verder lijken ze weinig met elkaar gemeen te hebben. Sterker nog: ze kunnen elkaar niet uitstaan.
Elin is chronisch ziek en kampt met pijn, schaamte en eenzaamheid. Anne-Fleur heeft niets te klagen. Tot het noodlot toeslaat en Anne-Fleur in het ziekenhuis belandt met blijvende gevolgen. De meiden komen noodgedwongen met elkaar in contact en ontdekken dat ze toch niet zoveel van elkaar verschillen als eerder gedacht…

De opbouw van het boek is heel mooi. Doordat het verhaal vanuit twee perspectieven verteld wordt, leer je zowel Anne-Fleur als Elin goed kennen en ontdek je hun verschillen en overeenkomsten. Anne-Fleur woont in een prachtig huis, maar het huwelijk van haar ouders rommelt. Elin woont juist in een chaotisch, maar liefdevol gezin waar alle ballen met moeite hooggehouden worden. Daarbij kampen beide meiden met de problemen waar alle tieners mee worstelen: eindexamen doen, je plekje op school vinden, de invloed van sociale media, verliefd worden...Hierdoor komen de personages tot leven en voelen zij herkenbaar en realistisch aan.

Een extra dimensie binnen het verhaal wordt gecreëerd doordat zowel Anne-Fleur als Elin chronisch ziek is. Ze hebben beiden een aandoening waar ‘goed’ mee te leven valt, maar dat neemt niet weg dat beide meiden iedere dag bezig zijn met hun ziekte. Het proces van het accepteren van hun ziekte en het feit dat beide personages meer zijn dan alleen hun diagnose, wordt mooi omschreven en zal voor veel chronisch zieken heel herkenbaar zijn.

De opbouw van het verhaal verloopt heel geleidelijk, waardoor er sprake is van voldoende diepgang. Toch is het verhaal geen moment saai en volgen de gebeurtenissen elkaar met voldoende vaart op. Het boek speelt zich af in een tijdsbestek van bijna een jaar, waardoor de gebeurtenissen realistisch aanvoelen binnen het tijdsbestek.

‘Er kan geen licht zijn zonder schaduw.’

De schrijfstijl van het boek is prettig. Hoewel het taalgebruik en de verhaallijnen gericht zijn op jongeren (Young Adults), weet ik ook zeker dat oudere lezers veel plezier aan dit boek zullen beleven. De schrijfstijl is toegankelijk en begrijpelijk, maar bevat ook voldoende vaart en prachtige uitspraken om te onthouden.
Anne-Fleur en Elin verschillen veel van elkaar en dit is ook terug te lezen in de manier waarop de hoofdstukken geschreven zijn. Elin is heel droog, vol zorgen en redelijk direct, Anne-Fleur wat arrogant, onverschillig en sneller verontwaardigd. Door dit duidelijke verschil weet je meteen vanuit welk perspectief je leest en dat is fijn.

Persoonlijk vind ik de cover van het boek erg mooi. Hij is rustig, maar valt toch op door de verschillende kleuren paars en de silhouetten van de meiden. Hierdoor zou ik het boek zeker even oppakken in de boekhandel om te lezen waar het boek over gaat.

Het verhaal draait om twee chronisch zieke meiden en hun strijd met hun ziekte staat dan ook centraal. Verder gaat ‘Het licht in jou en mij’ over vriendschap, liefde, familie, eenzaamheid en verantwoordelijkheid, maar vooral ook over hoop en vrede. Over goede en slechte dagen en steun van de mensen die van je houden. Het is mooi hoe respectvol en bewonderenswaardig geschreven wordt over het ziekenhuis en het bijbehorende personeel. Hoewel werken in de zorg echt niet zaligmakend is, laat dit verhaal zien dat de mensen die hier te vinden zijn hun werk vaak met passie uitoefenen en niets is fijner als je zorg nodig hebt.

Het verhaal heeft een gesloten einde, hoewel er nog wel wat losse eindjes waren. Ik vond het einde van het boek ook wat plotseling aanvoelen, maar dat blijkt wel te kloppen, want er komt nog een tweede deel! Yes! Ik kan niet wachten om verder te lezen over Elin en Anne-Fleur, maar vooral over de geheimzinnige Asha.

Kortom: dit boek is echt een aanrader! Een ontroerend en hoopvol verhaal over vriendschap, liefde, ziekte en gezondheid, maar bovenal hoop. Het is knap hoe Jacodine een boek heeft weten te schrijven waarin een herkenbaar en realistisch beeld van het leven als tiener wordt beschreven, maar ook een hele extra dimensie gecreëerd is doordat de hoofdpersonages chronisch ziek zijn. Door de toegankelijke schrijfstijl en fijne vaart in het verhaal vlieg je door dit mooie boek heen en persoonlijk kan ik niet wachten op het tweede deel. Heel erg bedankt dat ik mee mocht doen aan de blogtour!

Meer recensies van aninaleest