Kerst op zijn best

aninaleest 14 oktober 2023
Its timeeeee! De fijne schrijfstijl van Jenny Colgan en dan helemaal in kerstsferen? Count me in!
Vorig jaar verscheen ‘De kerstboekwinkel’ al in het Nederlands als e-book, maar inmiddels is ook de paperback verschenen. Een heerlijk cosy verhaal, waardoor je meteen zin in kerst krijgt. Ik heb ‘De kerstboekwinkel’ beoordeeld met 4 sterren.

Carmen werkt bij een gedateerd warenhuis dat net voor kerst zijn deuren moet sluiten. Onzeker en verslagen vertrekt ze richting haar zus in Edinburgh, waar ze een baan aangeboden krijgt in een boekwinkel die betere tijden heeft gekend. Carmens taak is om de winkel winstgevend te maken voor kerst, zodat de winkel voor een goed bedrag verkocht kan worden. Carmen heeft totaal geen zin in deze taak, maar haar nichtjes en neefje, een stel bijzondere klanten en en de magie van kerst zorgen toch voor onverwachte wendingen in Carmens leven…

Aan het begin van het boek vond ik Carmen niet zo sympathiek. Ze komt wat verwaand, verwend en gemakzuchtig over en lijkt moeilijk te motiveren om na haar ontslag iets anders op te pakken. Door het verhaal heen zie je Carmen veranderen. Waar ze eerst weinig van haar nichtjes en neefje moet hebben, bouwt ze gedurende het verhaal een mooie band met Jack, Pippa en Phoebe op. Ook de band met haar zus Sofia, die heel anders in het leven staat dan Carmen, wordt gedurende het verhaal wederzijds warmer en respectvoller. Carmen ontdekt door haar werk in de winkel steeds meer waar haar talenten en prioriteiten liggen en dit maakt haar een leuker en sympathieker mens. Aan het einde van het verhaal was ik echt van Carmen gaan houden.

Er komen veel personages in het boek voorbij, waarvan er een aantal redelijk opvallend en karakteristiek te noemen zijn. Dit maak hen soms wat stereotypisch, maar ook wel weer erg leuk om over te lezen en bovendien zorgt het ervoor dat de personages goed uit elkaar te houden zijn. Het is leuk hoe een deel van hen, zoals meneer McCredie, ook een mooie verhaallijn binnen het boek hebben gekregen. Hierdoor ontstond meer diepgang van en tussen de personages.

De schrijfstijl van Jenny Colgan vind ik erg prettig. Hoewel er niet extreem veel in het verhaal gebeurd en er dus sprake is van een slow read, leest het verhaal toch vlot en prettig door de fijne schrijfstijl. De balans tussen dialogen, omschrijvingen en gedachtes van de personages is prima en zorgt voor voldoende afwisseling binnen het verhaal.
Er worden veel details gedeeld over het stadje Edinburgh, de winkel van meneer McCredie en uiteraard de tijd van het jaar, waardoor ik alle plaatsen meteen voor mij zag en helemaal in de kerststemming kwam.

Het cover van het boek ziet er heerlijk uit en brengt je meteen in de kerststemming. De glinsterende gouden letters vallen meteen in het oog en maken nieuwsgierig naar de inhoud van het verhaal. De handgeschreven, gedrukte boodschap van Jenny Colgan zelf aan de binnenkant van het boek vind ik ook zeker een meerwaarde hebben.

Let op! Dit stukje bevat spoilers over ‘De kerstboekwinkel’.
Het enige minpunt aan het verhaal vond ik de driehoeksverhouding, die naar mijn mening gekunsteld aanvoelde. Ik voelde de chemie tussen Blair en Carmen niet en haar interesse in hem begreep ik dan ook totaal niet. De ontluikende liefde met Oke vond ik leuker, maar kwam naar mijn idee te laat op gang, waardoor het einde van het boek wat onnatuurlijk voelde. Jammer, want ik denk dat als deze verhaallijnen iets anders verlopen waren, er meer diepgang in het boek had gezeten en alles wat realistischer aangevoeld had.

Houd je van een slow read met een hoofdpersonage dat een mooie ontwikkeling doormaakt? Dan is ‘De kerstboekwinkel’ zeker iets voor jou! Ik heb genoten van dit boek dat de kerstsfeer goed weet te vangen en daarnaast familie en vriendschap centraal zet. ‘De kerstboekwinkel’ is een heerlijke cosy read, die perfect is om zo richting de feestdagen te lezen.

Meer recensies van aninaleest