Mooie afsluiting van de serie

aninaleest 24 september 2023
Na ‘Unwritable’ en ‘Unsinkable’, een boek waar ik erg van onder de indruk was, is Lotte van den Noort terug met het laatste deel in de ‘Un-able’ reeks. Het verhaal van ‘Unlikeable’ is geïnspireerd door dat van Jack the Ripper en bevat een mooie combinatie van spanning, actie, romantiek en drama. Ik heb ‘Unlikeable’ beoordeeld met 4 sterren.

Eleonora Prime verhuist met haar broer en vader tijdelijk naar Kennington, zodat er renovaties aan hun huis uitgevoerd kunnen worden. Het doet hen allen verdriet, want het huis was de lievelingsplek van hun inmiddels overleden vrouw en moeder.
Nog erger vindt Eleonora het echter om onder een dak te moeten wonen met Felix Clifton, aangezien de twee elkaar vanaf hun allereerste ontmoeting al niet mogen.
Ondertussen wordt het land geteisterd door een mysterieuze moordenaar die steeds meer slachtoffers maakt. Eleonora leest stiekem de krant om op de hoogte te blijven, maar wordt steeds angstiger als de moordenaar het op haar lijkt te hebben voorzien…

Eleonora is een leuk personage om te volgen. Ze is een moderne vrouw voor haar tijd (het verhaal speelt zich af in 1889) met een sterke mening, die soms lijnrecht tegenover de wensen van haar vader en de eisen van de maatschappij staat. Eleonora is een meisje dat langzaam een vrouw wordt en dat gevoel (en bijbehorende onzekerheid) wordt mooi weergeven in het boek. De band met haar broer Everett is echter hartverwarmend, deze broer en zus steunen elkaar echt door dik en dun! Eleonora is intelligent, moedig, doortastend en lief, waardoor ze een fijn hoofdpersonage is.

Felix is een beetje een badboy, een ondeugende jongeman die nog bezig is met zijn plek in de maatschappij vinden. Hij is een getalenteerde architect, heeft een liefdeloze band met zijn vader en veel ervaring met meisjes, maar is nog nooit de ware tegengekomen. De band die hij met Eleonora opbouwt is mooi en verloopt geleidelijk, waardoor ik hun liefde steeds meer begon te voelen. De trope ‘enemies to lovers’ heeft Lotte goed uitgewerkt tussen deze twee personages!

Het verhaal is best spannend. Dit komt onder andere door de hoofdstukken die vanuit het perspectief van de moordenaar verteld worden, waardoor je als lezer stukjes informatie krijgt over zijn motief en identiteit, maar net niet genoeg om het mysterie meteen op te lossen.
Het einde van het verhaal bevat een paar onverwachte onthullingen en gebeurtenissen, waarna de epiloog ervoor zorgt dat je het boek met een goed gevoel dichtslaat.

Persoonlijk kende ik alleen de naam van Jack de Ripper, maar na het lezen van dit boek heb ik toch wat meer onderzoek gedaan naar deze iconisch moordenaar. Ik vind het knap hoe Lotte een verhaal heeft weten te creëren dat raakvlakken heeft met dat van Jack de Ripper, maar desondanks erg origineel aanvoelt.

Het verhaal bevat een mooie mix van romantiek, drama, spanning en actie. Enerzijds verraste het verhaal mij, omdat er onverwachte gebeurtenissen plaatsvonden, anderzijds vond ik het soms wat voorspelbaar. Toch is het verhaal geen moment saai. Dit komt onder andere door de fijne schrijfstijl van Lotte, die ervoor zorgt dat het verhaal vlot leest. Het tijdsbeeld is goed neergezet en voelde realistisch aan, waardoor ik mij echt even in het London van eind negentiende eeuw waande. Heel knap gedaan!

Kortom: ‘Unlikeable’ is een fijne historische Young Adult met veel spanning en romantiek. Door de fijne hoofdpersonages, onverwachte gebeurtenissen en prettige schrijfstijl leest het verhaal vlot en prettig weg. Een waardige afsluiting van de serie, die ook los van elkaar te lezen is. Ik heb ‘Unlikeable’ dan ook beoordeeld met 4 sterren.

Meer recensies van aninaleest