Spannend

aninaleest 14 oktober 2023

Een jaar geleden las ik ‘Game On’ en dit boek van Cis Meijer vond ik heel goed. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik van Uitgeverij De Fontein het nieuwste boek van Cis mocht lezen, ‘No Escape’. Ik vloog door de (korte) hoofdstukken heen en voelde de spanning tot de laatste pagina! Ik heb ‘No escape’ beoordeeld met vier sterren.

Ivy en Bella zijn beste vriendinnen. Ze doen veel samen en weten alles van elkaar. Toch? Wanneer de lievelingsdocent van Ivy verdwijnt en ook Bella tijdens het schoolfeest plotseling verdwenen blijkt te zijn, gaat Ivy op onderzoek uit. Hoe goed kende ze Bella nu echt? En heeft het overlijden van haar broer, een jaar geleden, nog iets met dit alles te maken?

Net zoals de eerder boeken van CIs Meijer is er ook in dit boek weer voldoende spanning aanwezig. Deze wordt mooi opgebouwd en blijft de gehele tijd aanwezig, tot de ontknoping heeft plaatsgevonden en alle puzzelstukjes op hun plek vallen. De rode bladzijdes die vanuit het oogpunt vanuit de geheimzinnige dader/achtervolger worden geschreven, dragen bij aan de spanning binnen het verhaal. Tot het laatste moment aan toe had ik geen idee wie er achter Bella aanzat!

Ivy en Bella zijn beste vriendinnen en hun vriendschap (en de problemen hierbinnen) worden goed beschreven. Hierdoor voelen zij realistisch aan. De meiden blijven verder wel wat vlak en maken niet veel ontwikkeling door, maar dit was ook niet belangrijk voor het verhaal.

Qua cover en uitvoering past het boek perfect bij de andere boeken van Cis Meijer en de ‘Politie niet betreden’-reeks. De mysterieuze cover wekt meteen nieuwsgierigheid op en gekleurde pagina’s maakten dat ik het boek snel wilde lezen.

De schrijfstijl en het taalgebruik zijn duidelijk aangepast aan jonge lezers. Ook de korte hoofdstukken zullen tieners zeker aanspreken om dit boek op te pakken en te lezen. Ikzelf, als iets oudere lezer, vond het verhaal echter ook erg leuk en spannend.

‘No escape’ is een spannende jeugdthriller over vriendschap, rouw, jaloezie en klimaatprotesten. Door de korte hoofdstukken en voortdurende spanning in het verhaal zal dit boek zeker een jonge doelgroep aanspreken. Weer een aanrader, dit boek!

Meer recensies van aninaleest