Gossip Girl, eat your heart out!

aninaleest 24 september 2023
Whoe, LoveBooks heeft weer een boek van Elle Kennedy vertaald! ‘Misfit’ vertelt het verhaal van meerdere personages op Sandover Prep School, een fancy kostschool waar de leerlingen allesbehalve braaf zijn… Gossip Girl, eat your heart out! Ik heb ‘Misfit’ beoordeeld met 3,5 ster.

RJ Shaw wordt geconfronteerd met zijn nieuwe stiefbroer Fenn op de bruiloft van zijn moeder en Fenn’s vader. Fenn’s familie heeft flink wat geld en dus wordt RJ gevraagd naar de kostschool van Fenn te komen om zijn laatste schooljaar daar af te maken. Hoewel RJ geen behoefte heeft aan nieuwe vrienden (of een stiefbroer) en liever uren achter zijn computer doorbrengt, weten de jongens op zijn nieuwe school hem te intrigeren. RJ wordt steeds meer opgenomen op Sandover Prep en raakt zelfs verstrikt in een machtsstrijd met Duke, de ‘koning’ van de school. Als hij dan ook nog de sarcastische en tegendraadse Sloane ontmoet, begint RJ steeds meer te twijfelen aan zijn plan om zo snel mogelijk weer te vertrekken van Sandover Prep…

Het verhaal draait hoofdzakelijk om RJ en Sloane. In het begin van het boek vond ik hen beiden niet erg sympathiek, maar hoe meer ik over hen las, hoe meer ik ontdekte dat er meer achter hen schuilgaat dan alleen een grote mond.

RJ is opgegroeid met een moeder die vooral veel weg was. Hij is zelfstandig, eigenwijs en intelligent, maar ook brutaal, onverschrokken en een tikkeltje roekeloos, waardoor hij zichzelf regelmatig in de problemen brengt. Hij is vaak van school gewisseld en heeft vele vriendjes van zijn moeder ontmoet, waardoor hij zich moeilijk aan iets of iemand kan hechten. De band die hij met de jongens op Sandover Prep opbouwt is dan ook nieuw voor hem, evenals zijn gevoelens voor Sloane.

Sloane woont samen met haar vader en zusje Casey op de campus van Sandover Prep, maar zelf gaat ze naar een andere school. Sinds het overlijden van haar moeder wordt Sloane gezien als de verantwoordelijke binnen het gezin en ontfermt ze zich over haar zusje, die een aantal maanden geleden een verschrikkelijk ongeluk had. Sloane is verantwoordelijk en bezorgd, maar ook tegendraads en doet alsof niets haar interesseert. Haar ontluikende gevoelens voor RJ zijn dan ook iets wat ze niet verwacht had te kunnen ervaren…

Dit boek is best wel een rollercoaster! Niet alleen gebeurt er veel en zit er flink wat tempo in het verhaal, maar daarbij wordt het verhaal ook nog eens verteld vanuit verschillende perspectieven: RJ, Sloane, Silas, Lawson en Fenn komen aan het woord. Aan de ene kant zorgde dit voor meer duidelijkheid, omdat de gebeurtenissen vanuit verschillende standpunten worden bekeken, aan de andere kant zorgde het ervoor dat ik bepaalde verhaallijnen en personages niet erg goed uitgewerkt vond. Dit was jammer, want hierdoor leek de diepgang wat te ontbreken. Nu is dit (volgens mij) het eerste deel in een serie, dus misschien dat de diepgang van bijvoorbeeld Lawson en Silas nog volgt in een volgend boek in deze serie.

Het verhaal is wel echt een New Adult en geen Young Adult. Hoewel de jongeren op de middelbare school zitten, is het verhaal niet vies van de inname van een paar verdovende middelen, expliciete erotische scenes en een paar fikse scheldpartijen. Persoonlijk vond ik dit soms best ver gaan en had vooral het taalgebruik wel wat minder gemogen, maar misschien dat het ook wel een beetje bij de sfeer van de school hoort.

Er komen veel verschillende verhaallijnen aan bod in dit boek, waarbij het vooral draait om romantiek en drama (heel veel drama), maar er ook een vleugje spanning is toegevoegd doordat RJ en Sloane samen zoeken naar de waarheid achter het ongeluk van Casey. Dit zorgde voor veel afwisseling binnen het verhaal, waardoor voor iedere lezers wat wils in het verhaal zit.

Het einde van het verhaal is hoopvol voor Sloane en RJ, maar bevat ook heel wat losse eindjes die mij nieuwsgierig maken naar het vervolg. Houd je van het genre (dark) academia en Gossip Girl met een vleugje Pretty Little Liars, dan is dit boek echt wel een aanrader! Wees wel gewaarschuwd voor expliciet(e) taalgebruik en scenes.

Meer recensies van aninaleest