Dominique Biebau is een Vlaamse leraar Nederlands die met ‘Russisch voor beginners’ zijn derde boek schreef na ‘Trage wegen’ en de koude oorlog-thriller ‘Ijslands gambiet’.
In de boekhandel zou ik het boek niet vastpakken, laat staan kopen want de cover is totaal niet uitnodigend, maar … ‘Russisch voor beginners’ is een literaire thriller die verrast.
Het verhaal wordt ingeleid door een verteller die ons kort laat kennismaken met Saartje. Daarna wordt wat begint als een ontmoeting tussen een handjevol mensen die een cursus Russisch gaan volgen algauw het relaas van een kien uitgedacht moordcomplot. Ondertussen blijft de vraag ‘Wie is Saartje’ de lezer bezighouden.
Het verhaal ontwikkelt zich middels mooie zinnen en beelden. De auteur boetseert met taal, bouwt, ontwikkelt, speelt met woorden. Als een kat die spint, debiteert hij woorden. Menig mooi taalspelletje kleurt de bladzijden. Voor de ene is taal een bondgenoot, voor de andere betekent het een gewisse dood.
Regelmatig wordt van perspectief gewisseld tussen Diederik en Maarten. Diederik lijkt in cursieve tekst vast te zitten in de tijd, Maarten is het personage op wiens schouders de voortgang van het verhaal rust. Hij, Lore en Pavel spelen het taalspel op dodelijk niveau met zoals altijd winnaars en verliezers.
Echt spannend wordt het niet. Het is al vrij vlug duidelijk hoe de vork aan de steel zit: de afloop laat zich voorspellen. Het is het verwoorden van de weg naar de ontknoping toe dat het boek de moeite van het lezen waard maakt.
Voor taalliefhebbers een aanrader in thrillerwereld.

Reacties op: Moord met woorden

Russisch voor beginners - Dominique Biebau