De toegepaste herinneringen van Vigoleis

Anita Meulstee 03 juni 2022
Het eiland van het tweede gezicht, met als ondertitel: Uit de toegepaste herinneringen van Vigoleis.

Jaren na zijn verblijf op Mallorca in de dertiger jaren van de 20ste eeuw schreef Thelen over zijn tijd daar. Het boek werd voor het eerst in 1953 gepubliceerd.
Hij ging in 1931 naar het eiland, samen met zijn partner Beatrice, omdat haar broer Zwingli een telegram gestuurd had met de boodschap dat hij dodelijk ziek was. Toen ze arriveerden was Zwingli in prima gezondheid.

Uiteindelijk zullen ze vijf jaar op Mallorca doorbrengen en hals over kop moeten vluchten als de Spaanse Burgeroorlog begonnen is.
De schrijver schrijft zijn verhaal als Vigoleis, zijn zelf gekozen tweede naam en alter ego. Hij beschrijft hun leven dat van relatieve weelde naar ongelofelijke armoede duikelt, nadat de vriendin van Zwingli hen het huis uit zet. Beschrijvingen van de verschillende plaatsen waar ze woonden, de mensen die ze ontmoeten, de lange zoektocht naar betaald werk. Ze bemoeien zich niet met de Spaanse politiek, maar worden wel getroffen als Hitler aan de macht komt. Vigoleis weigert een Nazi te worden en steekt zijn antipathie niet onder stoelen of banken. Uiteindelijk veroorzaakt dat bijna zijn dood.

Het boek is een autobiografie, een schelmenroman, een portret van het leven op Mallorca in die tijd, een beschrijving van het opkomende fascisme in Europa en het verhaal van twee geliefden in moeilijke tijden.
Het is geschreven met humor en zelfspot, met zelf gemaakte woorden in lange zinnen.

Het duurde bijna een maand om dit boek te lezen, het vergt veel van de lezer. Het was een geweldige ervaring, om met Vigoleis en Beatrice op Mallorca te zijn.

Ik las afwisselend het boek en het e-boek, beide van de bibliotheek. Het boek is een flinke pil, als dat wat te zwaar werd schakelde ik over op het e-boek, dat helaas alleen online te lezen was. Binnenkort wil ik het boek ook toevoegen aan mijn eigen collectie.

Ik vond het citaat uit De Volkskrant, dat hier boven bij de boekbeschrijving staat, erg treffend: 'Thelens roman biedt zo'n intens leesavontuur, dat je naast dit boek eigenlijk even geen eigen leven kunt gebruiken'.

Meer recensies van Anita Meulstee