Te voet door Europa in de jaren 30

Anita Meulstee 03 december 2021
In december 1933 verlaat de schrijver (op dat moment 18 jaar oud) Londen per boot, om een tocht door Europa te maken. Dit boek bevat de eerste twee delen, het eerste (Langs Rijn en Donau) werd in 1977 geschreven, het tweede deel (Tussen wouden en water) in 1986.

Langs Rijn en Donau
Hij komt aan in Hoek van Holland en loopt naar Rotterdam, nog intact, vóór de oorlog... Hij loopt in 5 dagen door winters Nederland heen. Dan verder door Duitsland, waar Hitler net aan de macht is gekomen, Oostenrijk en Tsjecho-Slowakije.
Korte beschrijvingen van Keulen, München, een wat langer verblijf in Wenen, verder naar Bratislava, een zijpad naar Praag, en uiteindelijk naar de grens met Hongarije.
Ontmoetingen met boeren en arbeiders, met belezen mensen en adel, gedachten over literatuur, geschiedenis en kunst. Veel mensen die hem onderweg helpen met wat eten of een plek om te slapen.

Tussen wouden en water
Op eerste Paasdag komt de schrijver aan in de Hongaarse grensstad Esztergom. Zijn tocht voert verder door Hongarije en Roemenië en dit boek eindigt bij de IJzeren Poort, op de grens van Roemenië en Servië.
Het grootste deel van de reis brengt hij nu door op kastelen en landhuizen, eerdere ontmoetingen met adel hebben geleid tot aanbevelingsbrieven naar vrienden en familie langs de te volgen route.
Prachtige beschrijvingen van kastelen, landschappen en steden worden afgewisseld met historische feiten over het land, vroegere staten, de volksverhuizingen en de veldslagen die in dit deel van Europa zijn uitgevochten.

Er was veel waar ik weinig van af wist, het lezen heb ik regelmatig onderbroken om op internet te zoeken naar een schilder, een plaats of kasteel om daar wat meer over te lezen en meer te begrijpen van deze beschrijving van Europa tussen de twee wereldoorlogen.

Meer recensies van Anita Meulstee