Wandelen op het Pieterpad

Anita Meulstee 25 oktober 2021
Het Pieterpad hebben we te danken aan twee dames, Toos Goorhuis-Tjalsma en Bertje Jens, die vonden dat er in Nederland een gebrek was aan Lange Afstand Wandelpaden. Ze creëerden een gemarkeerde route van Pieterburen in Groningen naar de Sint-Pietersberg in Limburg, en noemden het "Het Pieterpad". In 1983 verscheen de eerste routebeschrijving in druk. Het is inmiddels de populairste LAW, naar schatting lopen jaarlijks zo'n 60.000 mensen (een deel van) het Pieterpad.

Dit boekje bevat de eerste 13 etappes, van Pieterburen naar Vorden. Het is overzichtelijk ingedeeld, met per streek extra informatie over het landschap, de historie en bezienswaardigheden. Elke etappe is opgedeeld in 3 of 4 delen, met op de linker pagina een kaart met de route en op de rechter pagina de beschrijving van de route (zowel van noord naar zuid, als van zuid naar noord).
De route zelf is over het algemeen goed aangegeven met de wit/rode markeringen, maar een enkele keer moesten we toch op de route beschrijving en de kaart terugvallen.

We hebben dit deel gelopen tussen 17 maart 2020 en 13 oktober 2021, in twee voorjaars- en twee najaarsvakanties. Helaas viel onze eerste kennismaking met het Pieterpad samen met de eerste Corona lockdown, waardoor gezellig wat drinken of eten onderweg niet mogelijk was.

Meer recensies van Anita Meulstee