Hoe ver de gevolgen van pesten kunnen gaan...

Anita Meulstee 04 oktober 2019
Dit is een schrijnend en hartbrekend boek, één van de treurigste die ik ooit las. Tranen met tuiten op het eind, terwijl ik toch zelden een traan laat bij het lezen van een boek.

Zweden 1958. Micke is sportleider op het zomerkamp, waar Anders een week na de anderen aankomt. De rollen zijn al verdeeld, iedereen heeft een bijnaam en Anders wordt Anna. Hij wordt gepest, de pesterijen lopen al snel uit de hand. Micke, die zelf ooit gepest werd, probeert Anders te helpen. Maar de leiding wil niet ingrijpen, het zomerkamp dreigt toch al opgeheven te worden. Om het voortbestaan niet in gevaar te brengen kan er dit jaar echt niemand naar huis gestuurd worden, Dus blijft Anders het pispaaltje en kunnen de daders hun gang blijven gaan.
Na de zomer terug op school zit Micke in zijn examenjaar. Anders zit in de 2e, zijn bijnaam Anna wordt nu ook gangbaar op school en de pesterijen en mishandelingen gaan door. Als Micke dit aan de kaak probeert te stellen, wenst de schoolleiding niet te geloven dat pesterijen uit de hand lopen. Nee, Anders stelt zich aan, Anders verzint het allemaal, Anders zoekt aandacht...
Thuis wordt Anders psychisch mishandeld door zijn vader. Nergens een veilige haven, alleen bij Micke voelt hij zich veilig. Voor Micke is die last soms te veel. Als na een dramatisch verlopen dag Anders wordt gevonden, voelt Micke zich vreselijk schuldig.

Een heftig boek om te lezen, maar het geeft wel een heel realistisch beeld van hoe het voelt om gepest te worden en hoe diep dat kan verwonden. Nee, pesten is niet zonder gevolgen, het beschadigt mensen.

Bekroond met een Vlag en Wimpel van de Griffel-jury in 1994.

Meer recensies van Anita Meulstee