Gemiste kans

Anita Meulstee 01 juli 2019
De nieuwe editie van 2017, met 52 Nederlandse boeken.
Ik ben blij dat ik dit boek van de bibliotheek geleend heb en niet zelf gekocht. Er staan heel veel fouten in. De lezers die dit boek alleen gebruiken om iets na te zoeken zullen het waarschijnlijk nooit merken.
Van de 1001 boeken die beschreven worden zijn er 162 niet in het Nederlands vertaald en van 24 boeken bestaat slechts een vertaling uit de 18e of 19e eeuw. Van de 133 boeken die niet vertaald zouden zijn, zijn er 31 wèl vertaald (meestal met een heel andere titel als de Engelse uitgave). Verder staan er veel boeken vermeld onder een verkeerde titel en zijn er nog wat kleine foutjes waar de oorspronkelijke Engelse tekst onvertaald is gebleven.
Ik heb alle boeken die ik zelf niet heb online gecontroleerd in een uur of 8, voornamelijk bij de KB. Een redacteur had dat dus ook in één of twee dagen kunnen doen.
De nieuwe editie zou internationaler zijn, maar nog steeds zijn 40% van de boeken oorspronkelijk Engels of Amerikaans.

Meer recensies van Anita Meulstee