Dè thriller van de eerste helft van 2020 !

Titel : De mensen boven ons
Auteur : Lisa Jewell
Uitgeverij : AW Bruna

De cover van ‘De mensen boven ons’ is misschien maar gewoontjes, een adjectief dat sterk in contrast staat met de inhoud van dit boek. Er zijn 3 verhaallijnen waarbij twee ervan zich afspelen in het heden en het derde een blik werpt naar het verleden. Stelselmatig komen de verhalen van de drie personages samen en wordt er naar één mooi einde toegewerkt.
Wat begint als een gewoon verhaal eindigt als iets onwezenlijks. Bij aanvang voel je wel iets zinderen, maar je kan je vinger er niet opleggen. Het leven van een gewoon doch rijk gezin kent een totale omwenteling wanneer ze een meisje in nood in huis nemen. Het lijkt alsof Henry, één van de kinderen, me met een toespelende wijsvinger binnen lokt, me aanmoedigt om hem te volgen. Net als hem raakte ik verstrikt in een web. Een kluwen van onmacht en ongeloof. En hoe verder hij me in het huis liet ronddwalen, hoe donkerder het werd.

‘We dachten dat ze alleen maar een weekend kwam logeren.’

Het is niet één persoon die het verhaal leidt. Er hangt over elk personage een aura dat de lezer niet loslaat. Ze raken jou tot in het diepste van jouw ziel, ze begeesteren je. Hun karakter worden door Jewell tot in de kleinste puntjes uitgewerkt. De centrale plaats van het verhaal is een huis in Chelsea (Londen). De auteur slaagt erin om de setting perfect in beeld te brengen, zodat je tijdens het lezen haast de geuren en geluiden waar kan nemen. Je infiltreert als het ware in hun woonst en het is onmogelijk om aan hun heikel verhaal te ontsnappen. De spanning klimt gestaag de hoogte in. De korte hoofdstukken maken het er niet makkelijker op om het boek even opzij te leggen. Het is pas aan het einde van het verhaal, tijdens het verslinden van de laatste bladzijden dat je je normale ritme van ademhalen terug vindt.

‘Alle mannen zijn slap,’ zei Phin. ‘Dat is de hele ellende. Te slap om echt van iemand te houden. Te slap om het mis te hebben.’

Jewell implementeert tere thema’s zoals misbruik, huiselijk geweld en oplichting in een grandioze vertelling. Het gaat evenzeer over opgeven of doorgaan, zich verzetten tegen onheil of oogkleppen opzetten. Het is nu 5 dagen geleden sinds het boek uit is en alles speelt nog steeds in m’n hoofd af. ‘De mensen boven ons’ laat me niet los. Het is een psychologische thriller, maar tevens ook een dramatisch verhaal. Is het realistisch ? Wel ja, spijtig genoeg wel. Misschien is juist dàt de reden dat ik het allemaal niet van me af kan zetten.
Echt wel een schrijfster om in het oog te houden !

5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)