Leuke ontdekking van een voor mij onbekende auteur !

Waarom ?
Dat was een vraag die ik me vrij snel stelde toen ik aan de slag ging met ‘Middernachtsmeisjes’ van Jonas Moström.
Waarom was deze reeks omtrent Nathalie Svensson me niet eerder opgevallen ?

Misschien door de cover, want die trekt mij alleszins niet aan. Nogal een onopvallende, doordeweekse cover met, net zoals bij de twee voorgaande boeken, een rennende vrouw die op het kaft prijkt. Op zich een coherent geheel als je fan bent van de reeks, maar toch blijf ik er bij … het zijn standaard saaie afbeeldingen.

Twee verkrachtingszaken in Uppsala. En inmiddels een derde slachtoffer : wederom verkracht, maar deze keer ook vermoord. Een ware uitdaging voor psychiater Nathalie Svensson en het DPG-team om zo snel mogelijk de dader te vatten.

Hij is slim en berekenend, vermoedelijk student, en lijdt aan obsessies voor elementen van ritueel denken.

‘Middernachtsmeisjes’ start met een kort en bondig overzicht van de wederkerende personages. Best wel handig als je de eerste delen niet las. Moström bouwt het verhaal opvallend goed op ! De auteur neemt voldoende tijd om de personages van het opsporingsteam grondig in beeld te brengen. Naast de speurtocht en de verhoren, zijn er afwisselend hoofdstukken waarin je een inkijk krijgt in het leven van de dader èn kom je terecht bij Maria, een student theologie die een afspraakje heeft via een online datingsite. Indien jouw aandacht dan nog zou verslappen , is er vervolgens ook nog ruimte om het privé-leven van Nathalie en dat van haar collega’s Ingemar en Johan te implementeren. Het lijkt misschien heel wat, maar Moström houdt zijn lezers wakker, hij speelt als het ware met de thrillerliefhebber. Discreet plant hij heel af en toe een zeer kort hoofdstuk m.b.t. de dader in, gaat dan weer over naar enkele hoofdstukken politiewerk om dan weer over te gaan naar een teaserhoofdstuk waar Maria een hoofdrol in krijgt. Een ware uitdaging om dit boek weg te leggen !

Hij ziet mij niet, dacht Johan, en hij durfde zich niet te bewegen. Dat is ‘m, was zijn volgende gedachte.

De hoofdstukken zijn perfect gedoseerd. Nog een reden waarom je meermaals tegen jezelf zegt om, ondanks het late uur, nog wat pagina’s verder te lezen. De introductie van verschillende mogelijke daders zetten je telkens op het verkeerde spoor. Relationele verbanden tussen enkele personages creëren die extra onderliggende sfeer. Ik hield wel van het flirterige gedrag tussen Nathalie en een collega. Als tegenhanger is er dan bijvoorbeeld de band tussen Nathalie en de ouders van het derde slachtoffer, de mama is namelijk een vriendin van Nathalie. Om de schrijver nog verder op een piëdestal te plaatsen vermeld ik graag dat hij eveneens een duidelijk beeld schept van zijn personages en veel oog heeft voor het inspelen op sfeerbeelden en locaties.

Hier hou ik van … onverwachts nieuwe auteurs ontdekken ! Moström komt dan ook regelrecht op mijn lijst van favoriete Skandi-schrijvers te staan. En die twee voorgaande ebooks, die schaf ik me direct aan.

Met dank aan Literaire Thrillers en Uitgeverij Ambo|Anthos voor dit vooruitleesexemplaar.

5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)