Aangename verrassing !

Iets hield me tegen om één van haar voorgaande boeken te lezen. Ina De Man schreef in het verleden o.a. toneelstukken en jeugdboeken. Qua inhoud vielen haar kinderboeken niet direct in m’n interesseveld, maar deze feelgood triggerde me dan weer wel. Dan heb ik het weliswaar niet over de cover, want die was me iets te nep, te zeemzoeterig. Ik vrees ook een beetje dat deze zoetigheden in schril contrast staan met de baksels van Thomas. Thomas is namelijk dè barista en bakker in koffiebar Latteratura en schudt m.i. de meest jammie gebakjes uit zijn mouw.

‘Latteratura’ … dè centrale plek in alle kortverhalen uit de bundel ‘Cappuccino en cupcakes’. In het begin lees je in een sneltempo doorheen de summiere schrijfsels. Al vrij snel dompelt De Man jou onder in de wereld van deze gezellige bar waar ook boeken een centrale plaats krijgen. Er wordt al gauw een duidelijke beeld geschetst van hoofdpersonages Jasmijn, Thomas, Mark en Maris. Ook kat Toulouse durft wel eens weg te lopen met een rolletje het boek. Deze sympathieke bende zorgt voor een aangename energie en is naast de locatie hèt hoofdbestanddeel van ‘Cappuccino en cupcakes’. Na één derde van het boek begint de concentratie en zin om verder te gaan te verzwakken. Het is alleszins geen boek om op één dag door te lezen. Zelf merkte ik dat het leuker was om de draad terug op te pikken wanneer ik er zelf zin in had. Meestal nam ik m’n ereader mee op de fiets en las ik terwijl ik wachtte op de overzet (lees: ferry) aan de Schelde. Gewoon op m’n eigen tempo, soms met een pauze van twee dagen of meer. Dan pas gaf het boek me wederom plezier.

Aangenaam verrast was ik over de manier van schrijven … vlot en speels. Doch soms wat oudbollige elementen (met momenten deed Jasmine me denken aan Ms. Marple), wat me op zich niet stoorde, maar ik kan me wel inbeelden dat niet iedereen hiervoor staat te springen. Zelf zou ik het meer appreciëren indien deze schrijfster één complete feelgood zou neerpennen dat zou vast ook een breder publiek aanspreken.

Boeken, leuke personages, een kat en gebakjes … alleszins een topcombinatie voor deze lezer !

Met dank aan Hamley Books voor dit recensie-exemplaar.

4****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)