Feelgood met dat tikkeltje meer

Single moeder Hannah woont samen met haar weerspannige tienerzoon in Nederland. Wanneer haar zoon Sem in de verhuisdozen snuffelt is dit het startsein van een omwenteling in hun leven. Een kort en krachtige samenvatting, maar ik wil echt niet spoilen.

Wat hield ik van de schrijfstijl van Gillian King. Ik had voorheen nog nooit een boek van haar gelezen, hoewel ik nochtans vaak foto’s van haar vorige boeken op social media had opgemerkt. Maar nooit voelde ik de aandrang om verder te klikken of eens een korte inhoud te lezen. Ik leefde zelfs in de veronderstelling dat Gillian King een Britse schrijfster was … silly me. Ik kan nu enkel maar vaststellen dat door ‘Belofte maakt schuld’ ik een pak boeken van haar moet inhalen, maar daar ga ik nu eens niet om mekkeren.

Over de kleur van de cover valt er niets te twisten : Loved it ! Op de voorgrond tref je een silhouet van een dame met een koffer in haar ene hand. Terwijl je in de verte twee mannen kan opmerken. Het zijn echt wel de kleurkeuzes die het deden om het zwijmelen een startschot te geven.

Onze ogen vinden elkaar. hij glimlacht naar me. Jongensachtig en mannelijk tegelijk.

In no-time vlieg je doorheen dit boek, de korte, vlotte hoofdstukken waren een overbodige stimulans. Lange passages of niet, zij kent zo’n vlotte manier van schrijven. King wisselt telkens tussen het heden en verleden, hierdoor krijg je een fijnere blik op de personages èn kan je hun beslissingen of reacties beter plaatsen. Ze toont op deze wijze een mooie groei van karakters. Hoe verder de verwikkelingen, hoe meer je aanvoelt dat ‘ Belofte maakt schuld’ niet zomaar de zoveelste feelgood in de rij is. De schrijfster heeft een weldoordacht romantisch, emotioneel boek neergepend , één waar ruimte is voor een lach en een traan. Hoe mooi en perfect een leven er soms uitziet … elk huisje heeft zijn kruisje. Naast oog voor haar personages werd ook de locatie heerlijk beschreven. Vooral het dorp waar Max woont deed me verder wegdromen. De cottage, de plaatselijke pub en de landelijke weggetjes gaven dat extra tikkeltje sfeerbeleving.

Sommige dingen veranderen nooit, hoe graag ik ook zou willen.

‘Belofte maakt schuld’ is niet zomaar vrouw ontmoet man, ze worden verliefd en blablabla. Hoe hard het leven soms kan zijn, vriendschappen en liefde kunnen een lichtpuntje brengen. Anderen kunnen jouw inzichten verzwakken en gelukkig maar. Gillian King laat dit zien door enkele mensen een klein, maar belangrijk rolletje toe te kennen. Denk maar aan buurvrouw Elif of Hannah’s oma, dat zijn ankers. Mensen die we misschien niet vaak zien, maar raad geven of troost bieden op momenten dat we nood hebben aan een stevige knuffel of omhelzing. Dat ene sein : Ik ben er voor je.

Met dank aan HarperCollins Holland voor het recensie-exemplaar dat we mochten ontvangen voor de World of Romance Boekenlounge.

5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)