Deze serie stelt jou niet teleur !

Kaat De Kock liet ons wederom vertoeven in een klein gezellig Ardens dorpje. Dit derde deel in de B&B-serie voelt aan als thuiskomen, het is net alsof je zelf even van Antwerpen (in mijn geval dan) naar de Ardennen trekt om daar te onthaasten. Hanne, Julia, Kristie hebben allen hun kantjes en problemen, veelal zaken die herkenbaar zijn voor vele vrouwen. Nou ja, behalve dan hetgene wat deze keer Julia overkomt. Hun gesprekken zijn zo realistisch, zo ècht. Het is net zoals wanneer ik nood heb om te ventileren of plezier te maken met een goede vriendin. Ik denk dat dàt ook juist de reden is waarom je door deze boeken danst alsof het niks is.

‘Ik ben klaar,’ zeg ik als ik in mijn rode beha en grijze slip die ooit wit was en waar ooit een elastiek in zat voor haar sta.

Ook dit boek kent een adembenemende cover. Ik blijf glunderen als ik deze prachtige, eerder geometrische tekening bekijk. Het is misschien een eerder eenvoudige afbeelding, maar in dit geval liever dit dan een gefotografeerde groep mensen. Het past gewoonweg perfect bij deze reeks, de covers vallen op en het is mooi om te zien hoe de lijn van boek één tot boek drie wordt doorgetrokken. Ook de pentekeningen binnenin het boek vormen een prachtige eenheid.

Zoals de titel reeds verklapt staat er deze keer een bruiloft op het programma. De vriendinnen zijn helemaal in form en tellen af naar deze prachtige feestdag. En ja, net zoals bij de meeste huwelijken loopt er wel eens wat verkeerd tijdens de voorbereidingen : Julia staat holderdebolder radeloos voor de deur van de B&B, Nathan (de vriend van Hannes mama) wordt opgenomen in het ziekenhuis, … Een huwelijk regelen èn oplossingen zoeken voor Julia en Nathan ? Dit lijkt haast een hopeloze zaak !

Mijn tuin, waar we gisteren de tenten al hebben opgezet en de vlaggetjes hebben opgehangen, is onherkenbaar.

Het mooie aan deze feelgood-reeks is de sterkte van hun vriendschap. Vriendschap en respect overwint veel en dat toont De Kock meer dan eens in ‘Bruiloft in de B&B’. Verdriet en plezier, alledaagse problemen, dingetjes waar je zelf in jouw eigen leven tegenaan loopt, zelfs een gevecht met de kerstverlichting … het zijn zo’n passages die van dit boekje er een heerlijke ontspannende feelgood van maken. De kerstsfeer en introductie van een nieuw, leuk personage zijn een aangename extra !

Bedankt Hamley Books voor dit recensie-exemplaar.

4.5****1/2

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)