Maakte de kleuren van het leven Frida of maakte Frida de kleuren van het leven?

Anna Bos-Chialastri 26 januari 2024
In het boek ontmoeten we Frida wanneer zijn 18 is, klaar om de wereld te ontdekken en te verbeteren zodra ze haar doktersstudie voltooid heeft. Een busongeluk brengt die plannen in de war.
Frida ligt dusdanig in de kreukels dat zij maanden aan bed gekluisterd ligt en nimmer volledig zal herstellen. Zij verfoeit haar opgelegde bedrust in het korset wat voelt als een gevangenis en besluit daar wat kleur aan te geven. Dit zorgt ervoor dat haar ouders een stellage om haar bed laten maken waardoor zij kan schilderen. Zijzelf is haar grootste inspiratiebron via een spiegel.

Wanneer Frida weer “up and running“is ontmoet ze tijdens een feestelijke bijeenkomst de kunstenaar Diego Rivera, die direct van haar persoonlijkheid onder de indruk is. Het stel trouwt al snel ondanks de waarschuwingen die Frida krijgt dat Diego het niet zo nauw neemt met de huwelijkse trouw.

Diego kwetst haar zeker met zijn gedrag, maar zij laatst zich niet kisten en houd er diverse affaires met zowel mannen als vrouwen op na. En dat in de tijd van het interbellum waarin de het heel onzeker was welke kant het op zou gaan met de wereld
Frida verwerkte haar kwetsuren van zowel haar lichaam als geest in haar werk. Het is ook niet niks: verminkt door Polio, het busongeluk en de miskramen omdat haar lichaam dit na alles wat het had meegemaakt niet aankon. Diego was gevoelsmatig zowel haar ondergang als inspiratie. Die twee konden niet met maar zeker niet zonder elkaar. Toch zagen juist hij en de anderen meer dan Frida zelf wat zij als kunstenaar in haar mars had.

Het boek zet goed neer wat een vrije geest Frida was. In haar uiterlijk hield ze juist wel heel erg vast aan de Mexicaanse cultuur. Deze splitsing van uitersten: het vrijvechten van de heersende mening en vasthouden aan traditie is ook terug te vinden in haar werk

Een paar dagen na het lezen van dit boek zocht ik Frida Kahlo op Wikipedia; Wat ik daar las had een samenvatting kunnen zijn van deze roman. Conclusie: Caroline Bernard heeft zich uiteraard wel wat vrijheden veroorloofd, maar verteld zeer zeker het verhaal van Frida.

De flaptekst zegt het al: Frida gaat haar eigen weg, met wat ze ook op haar pad krijgt. En juist die eigenzinnigheid is wat goed terug te zien is in haar werk.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri