Hoe kort is ieders lontje wanneer het droog blijft?

Aaron Falk komt na jaren weg te zijn geweest terug in zijn geboorteplaats het plattelandsdorpje Kiewarra. Reden hiervan is het tragische overlijden van zijn jeugdvriend Luke en het grootste deel van zijn gezin. Luke’s vader stond erop dat ookal is Aaron in het verleden uit het dorp verdreven, hij het op zich zou nemen Lukes naam te zuiveren. Hij werkt nu tenslotte als rechercheur bij de financiële inlichtingendienst in Melbourne dus hij heeft de juiste speurder skills.

Tegen wil en dank bundelt Falk zijn krachten met de lokale brigadier Raco en bijt zich vast in het onderzoek. Toch komt Luke steeds terug op een ander spoor, namelijk de gebeurtenis waardoor hij uit het dorp verjaagd is. Maar is het dorp van nu nog wel het dorp van toen? De jarenlange droogte lijkt de mening van de mensen meer verhard te hebben.Net als bij de drooggevallen rivier valt er geen druppel clementie meer te vinden.

Jane Harper verweeft twee verhalen door elkaar: De speurtocht in het heden naar oorzaak van de tragische gebeurtenis rondom Luke Harper en zijn gezin. Hier is het Falk Ook laat zij het verhaal van het verleden middels flashbacks terugkomen. Hier zien we Aaron en komen we erachter waarom hij het dorp verliet.

De vertelstijl is vlot en nodigt uit tot verder lezen. Sowieso laat de laatste zin van de proloog je hart breken waardoor je direct door wilt om te weten hoe het verhaal zich zal ontwikkelen. En steeds wanneer je denkt te kunnen voorstellen hoe de ontknoping zal gaan zit er weer een wending in het plot die anders loopt. En de droogte? Die zorgt voor ontvlambare situaties.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri