Vol verrassingen

AnnaWonder 18 februari 2023
Hij die niet bestaat speelt zich voor Voorbij het Wederwoud af. In dit verhaal komen we erachter waarom Kovjo zijn naam heeft gekregen, De Kinderdoder. Opgegroeid in zijn troep met mede O'khana liep de jonge Kojvo al achter dan de rest. Later kreeg hij een belangrijke rol in zijn leven, maar dit bleek al snel een hartverscheurende noodslot te worden.

Kojvo heeft een goede band met zijn moeder, bij haar kan hij zijn verdriet kwijt. Kojvo ontmoet zijn grote liefde wanneer de O'khani Oqoa de Zoutsteppe bezoekt. Dit brengt spanning met zich mee tussen Kojvo en zijn moeder. Op een gegeven moment komt Kojvo tot een keuze voor wie hij moet kiezen. Kojvo moet nog veel meer keuzes maken die in het boek aanbod komen. Door het lezen van dit boek heb ik meer empathie kregen voor Kojvo en hem zo beter leren kennen. Wat is er met de behulpzame, liefdevolle Kojvo gebeurd? Waardoor iedereen hem als een monster ziet? Wat ik zo knap vind is, dat Valentijn er goed over heeft nagedacht hoe Kojvo zo zijn naam heeft gekregen. Daarnaast vind ik het hele verhaal realistisch, het klopt gewoon en het klinkt geloofwaardig (het is fictie he, maar soms kan het dan nog wel realistisch zijn :)).

Het boek bestaat uit drie delen die het leven van Kojvo vertellen als welp tot kinderdoder. De prachtige kaft is zeker een eye-catcher; dit keer in het roze. Naar mijn gevoel, moet de kaft lijken op de Zoutsteppe waar Kojvo is opgegroeid. De Vha'Rymn kaart is zeker niet te missen en ook deze keer is er er bij elk nieuw hoofdstuk een illustratie afgebeeld. Het uiterlijk van het boek, zowel binnen als buiten passen helemaal bij het verhaal. Het leest lekker snel door, de tekst is op een makkelijke manier geformuleerd; het heeft geen moeilijke woorden. Hierdoor raad ik het boek ook aan voor kinderen. Zoals ik al eerder zei, zit het boek vol met verassingen. Ik had dus totaal deze verrassingen niet verwacht. Maar als lezer zal je er versteld van staan.

Lees de hele recensie: https://www.artforalways.nl/books/1152803_hij-die-niet-bestaat

Meer recensies van AnnaWonder