Glamoureus New York in de Jaren ’40

Anne Oerlemans 25 augustus 2019 Hebban Recensent
Elizabeth Gilbert (1969) debuteerde met de verhalenbundel Pelgrims, die genomineerd werd voor de PEN/Hemingway Award. Haar romandebuut was Mannen van staal maar de internationale doorbraak kwam met het autobiografische Eten, bidden, beminnen. In Nederland werden van dat boek 450.000 exemplaren verkocht en in de verfilming schitterden Julia Roberts en Javier Bardem in de hoofdrollen. Het vervolg Toewijding verscheen in 2010 en in 2019 is daar de nieuwste roman: Stad van meisjes. De Nederlandse vertaling, van de hand van Hien Montijn, verscheen wederom bij uitgeverij Cargo.

Vivian Morris is druk met allerlei zaken, maar niet met haar studie, die haar ouders zo zorgvuldig voor haar uitgestippeld hebben. Als ze het eerste jaar van haar opleiding niet haalt wordt ze door haar ouders naar haar tante Pegs in New York gestuurd. Zij is eigenaar van de Lily Playhouse, een vervallen theater in Manhattan. Vivian voelt zich meteen thuis in de wonderbaarlijke wereld van het theater, maar verspeelt haar geluk door een vreselijk schandaal te veroorzaken. Pas jaren later kan Vivian alle gevolgen van haar daden overzien.

“De stad troonde trots en stevig op haar granieten zetel, ingesloten tussen haar twee donkere rivieren. In de fluwelen avondlucht glansde haar schare wolkenkrabbers als zuilen van vuurvliegjes. We reden over de stille, statige brug, breed en lang als de vleugel van een condor, en kwamen de stad binnen. Deze stad die alles te bieden heeft. Deze stad die zoveel te betekenen heeft. De meest fantastische metropool ter wereld, althans, dat vond ik altijd.”

Stad van meisjes speelt zich af in de jaren ’40 van de twintigste eeuw en naast Vivian en de andere hoofdpersonages is een glansrol in deze roman weggelegd voor het New York in deze tijd. De auteur weet de liefde voor New York vanaf de allereerste hoofdstukken over te brengen op de lezer. De glamoureuze wereld – die van dichtbij soms heel wat minder mooi is dan van veraf gedacht – van de Lily Playhouse houdt de lezer in zijn greep en de beschrijvingen van Gilbert zijn voorzien van precies de juiste hoeveelheid details.

De roman heeft geen ijzersterk plot, maar Gilbert toont zich een ware verhalenvertelster met deze roman. Ze weet de lezer te verrassen en nieuwsgierig te houden en de sfeer van haar verhaal maakt dat je blijft lezen. De schrijfstijl van Gilbert pas bij het interessante hoofdpersonage Vivian Morris, die de lezer door haar eigen levensverhaal loodst alsof ze het plot van een feelgoodfilm uit de doeken doet.

“Het was een intens bestaan van glamour en bravoure en chaos en pret, met andere woorden, een wereld van volwassenen die zich als kinderen gedroegen.”

Stad van meisjes is een roman die heerlijk wegleest en het inspirerende verhaal van een jonge vrouw in de grote stad, waarbij ook de minder leuke zaken en de grote fouten niet achterwege worden gelaten, wordt ondanks de omvang op geen enkel moment langdradig of saai.

De roman is een aanrader voor iedereen die even helemaal wil verdwijnen in een luchtig boek. Het verhaal van Vivian Morris is lastig weg te leggen als je er eenmaal in begonnen bent.

Meer recensies van Anne Oerlemans