Leef als een Wolf: over wilde haren en ervaren jaren

Anne Slofstra 07 mei 2020

John de Wolf, bij verschijnen van dit boek 57 jaar oud, is oud-voetbalinternational, actief als ambassadeur ouderenwerkloosheid en momenteel werkzaam als assistent-trainer bij Feyenoord. In 2013 verscheen zijn biografie. De tweede helft beschrijft het leven van John de Wolf en de lessen die hij geleerd heeft nadat hij 50 is geworden. In de inleiding staat dat De Wolf vindt dat hij ‘geen ei van Columbus heeft uitgevonden.’ Het wordt direct duidelijk wat je van het verhaal kunt verwachten.

‘Ik ben geen goeroe, geen wijsneus, heb geen ei van Columbus uitgevonden, maar dit jochie uit de armste buurt van Schiedam heeft wel het een en ander opgestoken, en is daarover gaan nadenken. Doe er je voordeel mee. Ook als je voor Ajax bent.’

De achtergrond van De Wolf wordt in de eerste zes pagina’s nog even aangestipt. Dit hoofdstuk heet treffend ‘De eerste helft’. Mocht je als lezer meer interesse hebben in dit gedeelte over de oud-voetballer, dan kun je het beste de biografie De Wolf, John van Jeroen Siebelink lezen.

Vervolgens begint ‘De tweede helft’. Het verhaal is opgedeeld in korte stukjes tekst waarbij er in dikgedrukte letters boven staat wat de kern is. Door deze vormgeving en de toegankelijke schrijfwijze leest het verhaal makkelijk weg. Af en toe wordt het verhaal onderbroken door een aantal zwarte pagina’s, waarin mensen hun ervaringen met De Wolf beschrijven. Dit voegt iets aan het verhaal toe, omdat je een onafhankelijke visie krijgt en veel persoonlijke voorbeelden. Zo zegt Lodewijk Asscher over de Wolf als ouderenambassadeur:

‘We hebben hem benaderd en – dat is typisch John – hij gooide meteen zijn hele hebben en houwen ertegenaan. Hij bewees dat je je kunt blindstaren op wat je niet kunt, maar dat je het ook kunt omdraaien in: wat kan ik wel? En dat is heel aanstekelijk.’

Het imago van De Wolf is toch dat hij het meer moet hebben van zijn imago dan van zijn intellect. Bevat De tweede helft dan lessen waarop lezers zitten te wachten? Het antwoord daarop is: ja. Hoewel het verhaal zich met name richt op 50-plussers, kunnen lezers van alle leeftijden wat uit het boek halen. Doordat het verhaal geen hoge verwachtingen schept qua vernieuwende inzichten, verrast het met de originele invulling van relatief bekende tips.

Het boek laat zich het beste omschrijven als een zelfhulpboek. Er staan sportoefeningen in en recepten die passen bij een gezonde levensstijl. Daarnaast moedigt het verhaal aan om je altijd 100% in te zetten en om je eigenheid te laten zien. Bij het beschrijven van deze lessen geeft De Wolf voorbeelden uit zijn eigen leven: ‘samen gezond oud worden, laat dat je droom zijn.’

Meer recensies van Anne Slofstra