Agatha Christie in een Heel Holland Bakt jasje

Dit boek start met de moord waar vervolgens met terugwerkende kracht naar toe gewerkt wordt. Al weet je niet wíe er vermoord is.
De Gouden Lepel is de Amerikaanse variant van HHB waarbij zes kandidaten in een week tijd de competitie met elkaar aangaan. Compleet met tent en landgoed is het heel gemakkelijk om een beeld te vormen. Het leuke is dat er hoofdstukken zijn met titels als Brood en Korstdeeg. Tijdens de wedstrijd volgt de lezer de kandidaten waarbij het water me soms in de mond liep en ik het recept voor Cobbler onder mijn favorieten heb opgeslagen om het toch echt een keer te gaan maken.
En zoals bij de klassieke Christie wordt duidelijk dat er meerdere potentiële daders zijn en in dit geval ook meerdere potentiële slachtoffers.

Ook blijkt dat een van de kandidaten niet voor het eerst op het prachtige landgoed is. Dit zorgt voor een interessante verhaallijn.
Na veel, lekkere korte, hoofdstukken met de onthulling van mogelijke aanleidingen om tot moord over te gaan volgt de apotheose. Hier struikelt de schrijfster over clichés zoals inweer, regen, stroom die uitvalt, dat vond ik jammer.

Als toetje, hoe toepasselijk bij een boek met dit bakthema, horen we ook nog hoe het een jaar later met iedereen gaat. Very satisfying. Alles bij elkaar een lekker boek als tussendoortje.

Meer recensies van Annelies Tielen