Een heel boek vol met schapenfeitjes

Annelies Tielen 26 oktober 2021
Via een Hebban Leesclub heb ik me gestort in 'Een kleine geschiedenis van de wereld aan de hand van schapen'. En alhoewel deze titel wel enigszins 'tongue in cheek' is, weet Sally Coulthard toch wel heel erg veel alledaagse zaken uit de geschiedenis te koppelen aan het schaap en haar bijproducten. Het boek is thematisch opgezet, er zijn hoofdstukken over de herders en hun ronde, over kinderversjes, over de financiële kant van wat schapen allemaal hebben verdiend, enzovoorts. Elk hoofdstuk, thema, wordt voorafgegaan door een prachtige linosnede die aan het thema verbonden is. Dit is een boek waar veel aandacht aan is besteed en dat, in tegenstelling tot waar ik toch een beetje bang voor was, geen moment verveelt. De schrijfster heeft ongelooflijk veel research gedaan en heel veel feiten over schapen boven water weten te halen. Nederland is niet zo'n schapenland als bijvoorbeeld Groot-Brittannië of Australië en Nieuw-Zeeland, en het schaap heeft onze geschiedenis minder beïnvloedt als bij deze landen, maar toch ook voor ons Nederlanders een heerlijk en interessant boek.

Meer recensies van Annelies Tielen