Losjes gebaseerd op het Manhattan Project

De Wereld gedeeld door Twee is een romantisch verhaal over Brenda en Charlie. Charlie Fish (gebaseerd op Charles Fisk blijkt in het nawoord) is een briljante wiskundige die op zeer jonge leeftijd door zijn oom een cruciale rol krijgt in de ontwikkeling van de eerste atoombom. De achterflap doet vermoeden dat het m.n. over de nasleep gaat van de verschrikkelijke bombardementen op Nagasaki en Hiroshima, maar in feite is dat maar een relatief klein gedeelte van het boek. Het boek gaat m.n. over twee heel verschillende mensen, met heel verschillende achtergronden die elkaar leren kennen en hoe hun liefde zich ontwikkelt, vaak met flashbacks van Brenda. Deze flashbacks laten in het midden of Charlie nog leeft en of hun liefde uiteindelijk geresulteerd heeft in een langdurige relatie. Het boek heeft afwisselend een hoofdstuk met Charlie als centraal middelpunt en een hoofdstuk met Brenda als verteller. Ik was m.n. aangetrokken tot dit boek om meer te weten te komen over de totstandkoming van de eerste atoombom en dat is zeker goed gelukt en dit gedeelte van het boek is ook echt gebaseerd op feiten. Dat maakt het toch veel meer dan het zoveelste liefdesverhaal. Daarnaast schrijft Stephen Kiernan heel meeslepend. Ik heb genoten!

Meer recensies van Annelies Tielen