Enigszins complex en verwarrend

Annelies Tielen 29 juni 2022
Zonder de eerste zes delen gelezen te hebben begon ik, met een Hebban Leesclub, aan Spoorloos (Without a Trace) van Mari Hannah. Altijd spannend om zo midden in een serie te beginnen. De zeven boeken volgen DCI Kate Daniels van de Northumbrian Police. En net als dat vaak ook bij andere detectives gaat, is ook Kate heel erg eigenwijs, gaat tegen orders van meerderen in en is hartstikke goed in haar vak.
Het blijkt geen probleem om zo laat pas aan de serie te beginnen. Mari Hannah neemt de schrijver terloops mee in oude zaken, relaties en het leven van Kate. En dit boek betreft Kate's persoonlijke leven. Er is een vliegtuig neergestort en ze wil niet accepteren dat haar geliefde Jo daar ook in zat. En dus wurmt ze zich in het onderzoeksteam. En dan wordt het boek daarna lange tijd langdradig; we horen steeds maar weer hoe zeer ze Jo mist, hoe ze niet zichzelf is, en hoe ze vasthoudt aan het idee dat Jo nog leeft.
Pas op ongeveer twee derde komt er schot in de zaak en wordt het af en toe zowaar spannend. Maar in dit gedeelte moet dan opeens zoveel opgelost worden, samen komen, nieuwe karakters geïntroduceerd, dat het warrig wordt. Achterop staat dat Stephen Fry de Kate Daniels boeken gaat verfilmen. Daar ga ik zeker naar kijken, maar dan wel in de hoop dat hij een complex verhaal beter kan vertellen dan Hannah.

Meer recensies van Annelies Tielen