Ik heb een nieuwe schrijfster ontdekt!

Annelies Tielen 15 februari 2024
Alhoewel ik regelmatig een Scandinavische thriller lees, had ik nog nooit iets van Viveca Sten gelezen. En ik weet nu dat dat heel erg jammer is.
Dit eerste deel uit de Åremorden-serie is een echte page-turner. Het boek leest ontzetten gemakkelijk; allemaal hele korte hoofdstukjes waarna je er toch besluit nog eentje extra te lezen.
Het gegeven is een vondst van een vermoorde tiener. Daniel Lindskog zit op de zaak en dit speelt zich allemaal af in het dorp waar politieagent Hanna Ahlander even is neergestreken, na een relatie- én werkcrisis in Stockholm.

Zonder al te veel te verklappen, het staat immers ook al op de achterflap van het boek, gaan de twee uiteindelijk samenwerken aan deze spannende zaak.
Wat dit een bijzonder goede thriller maakt is dat het heel goed geschreven is (plus de complimenten voor Bianca Cornelissen, de vertaalster), snel is en dat je de belangrijkste personen echt leert kennen en er een band mee opbouwt.
Ik heb deel twee van de Åremorden al klaar staan op mijn e-reader want dat is waarschijnlijk ook niet alleen weer een spannend verhaal, maar ik wil ook heel graag weten hoe het verdergaat met de hoofdpersonen. Helaas blijft het daar dan even bij, want alhoewel er al vier delen in deze serie zijn verschenen (de laatste in oktober 2023), zijn er pas twee vertaald naar het Nederlands en Engels. Laten we hopen dat dit ook snel met de andere twee gebeurt. Maar anders begin ik maar aan de Sandhamm-serie...ook van Viveca Sten. En dat zijn er maar liefst tien!

Een hele kleine kanttekening: op de achterflap wordt gesproken over een naderende sneeuwstorm, maar daar wordt in het boek met geen woord over gerept.

Meer recensies van Annelies Tielen