De Stille Vriend; zo spannend!

Annelies Tielen 19 augustus 2021
Charlie Gallagher, de auteur van De Stille Vriend, werkt al elf jaar bij de politie en dat laat hij af en toe ook echt merken. Vooral de politiek, bureaucratie en de arbeidsomstandigheden (en dan m.n. de koffie en de thee) komen regelmatig voorbij. Ik hoop dat de zaak waar De Stille Vriend over gaat niet gebaseerd is op een echte zaak, want het is behoorlijk gruwelijk. Ik zou een verfilming niet hoeven te zien; niet durven te zien. Het boek is meteen spannend, iets wat bij de meeste boeken in dit genre veel tijd kost, maar bij Gallagher is het meteen raak. Meteen wordt ook duidelijk dat de tekst op de achterflap nog maar het begin is. De vader van Callie, die een zelfmoordpoging heeft gedaan, wordt benaderd door iemand die zegt te weten wie Callie gekweld (grooming) heeft waardoor ze tot de zelfmoord is gekomen. Deze Danny gaat daarin mee met vreselijke gevolgen. Joel Norris, een onervaren rechercheur krijgt de zaak toegewezen omdat het in eerste instantie niet zo heel erg complex lijkt. Dit is het eerste boek met deze Joel Norris en dat smaakt naar meer.
Ik moest het boek af en toe even wegleggen omdat het te spannend was en ik even niet verder wilde lezen, maar uiteindelijk heb ik echt genoten van dit boek. Ik las dit boek via een Leesclub en daardoor las ik de Nederlandse vertaling en daar heb ik me wel af en toe aan gestoord; veel anglicismen. Jammer. De volgende boeken met Joel Norris ga ik zeker lezen, maar dan in het Engels.

Meer recensies van Annelies Tielen