Een standvastige vrouw die alles op alles zet om haar droom te volgen

Maria Peters: De dirigent
Uitgever: Boekerij
Nederlands
eerste druk oktober 2019
Paperback 288 pagina's
ISBN 9789022588680

---Het herentoilet van dit concertgebouw trekt als een magneet. Het zit vlak onder het podium. Behoedzaam betreed ik de ruimte. Ik zie dat er niemand bij de urinoirs staat en er niemand op één van de toiletten zit. Ik stel me in het midden op en sluit mijn ogen en luister. Het lijkt alsof ik zelf voor het orkest sta. Tot ik opgeschrikt wordt door een man met knappe bruine ogen die er goed uit ziet met kleding die zijn welstand verraadt ---

De van oorsprong Nederlandse Willy Wolters heeft één droom en dat is dirigente worden. Overdag werkt ze als typiste en 's avonds als ouvreuse in de concerthal. Wanneer haar favoriete Nederlandse dirigent Willem Mengelberg optreedt in de concerthal hoopt Willy dat ze daar bij kan zijn. Als haar baas meneer Barns haar duidelijk maakt dat het concert is uitverkocht, smeekt ze of ze op de reservelijst mag staan. Op de dag van het concert wordt ze opgehouden door haar andere werkgever voor allerlei vervelende klusjes. Als ze duidelijk maakt dat ze naar een concert moet en haar werk niet kan afmaken wordt ze op staande voet ontslagen.

Frank, de concert manager, beschrijft zichzelf als de man die dirigenten en solisten concerten bezorgt. Op de dag dat Mengelberg optreedt is hij trots dat hij de dirigent naar New York heeft kunnen krijgen. Als Frank plaats heeft genomen bij zijn ouders in de loge ziet hij dat de concertmeester een teken geeft. Als het concert is begonnen klinkt er een hard geluid van een deur die hard dicht valt. Een vrouw loopt over het middenpad met een klapstoel onder haar arm ze draagt een boek onder haar andere arm. Ze gaat precies achter de bok zitten. Frank herkent haar: het is de toiletjuffrouw. Hij is des duivels. Hij maakt haar na het concert duidelijk dat ze ontslagen is en probeert haar het gebouw uit te zetten. Ze smeekt dat ze deze baan nodig heeft. Frank trekt zijn portemonnee een geeft haar zoveel geld dat ze haar mond houdt.

Willy doet thuis of er niets is veranderd en solliciteert in het variëté theater. Ze wordt aangenomen als ze zegt dat ze piano speelt. Wanneer ze na een concert Meneer Goldsmith ziet die pianoles geeft op het conservatorium ziet ze haar kans. Ze wil les. Als ze op afspraak komt bij hem thuis doet Frank, de toiletgast, de deur open. Willy hoort dat ze geadopteerd is en haar moeder, die haar moeder niet is, verbied haar om naar het conservatorium te gaan. Voor haar is de maat vol en gaat weg. Ze heet dus Antonia Brico. Antonia vraagt onderdak bij haar collega Robin en gaat piano studeren. Er ontstaat iets tussen Frank en Willy, die zich nu Antonia noemt. Toch is Antonia vast besloten om haar droom om dirigente te worden te volgen. Zij en Frank zijn verliefd en Antonia komt in een tweestrijd. Haar gedachten slingeren heen en weer. Antonia besluit toch om eerst naar Nederland te gaan omdat ze er achter wil komen of ze daar nog familie heeft. Als Frank haar weg brengt naar de Holland-Amerika Lijn is het afscheid erg zwaar. Daar gaat Antonia op de S.S. Rotterdam IV terug waar ze vandaan komt.

Wat een prachtig verhaal. Een jonge vrouw die vastbesloten is om haar droom te volgen. Ze woont in Berlijn op een tochtige zolder en leeft karig om de opleiding te kunnen volgen om dirigente te worden. Ook het liefdesverhaal tussen Frank en Antonia loopt als een rode draad door het verhaal heen. Het boek wordt in de “Ik” vorm verteld door Frank en Antonia. Het zijn twee verhalen in één boek. Omdat het boek 288 bladzijdes heeft, vond ik het te kort om die 2 verhalen te vertellen. De weg die Antonia neemt om alles op alles te zetten voor haar droom had wat mij betreft meer uitgebreid mogen zijn. Er worden sprongen in de tijd gemaakt. Omdat ze uit wil zoeken of ze familie heeft in Nederland is wordt hier maar een kort stukje aan gewijd.
Ik las enkele uitspraken die een eeuw geleden niet gebruikelijk waren en noem als voorbeeld: “spuuglelijk”. Dit vond ik jammer.
Rotterdam, Annemarie 3½ *
Met dank aan uitgeverij De Boekerij