Vlot, duidelijk, niet gespeend van humor.

Anoushka Rood 25 augustus 2019
Elizabeth Gilbert, wie kent haar niet! Heb je haar boek niet gelezen dan wel de film gezien (Eten, bidden, beminnen). Ik behoorde tot de laatste categorie en was dus heel benieuwd naar haar manier van schrijven. Nou dat was een zeer aangename verrassing! Vlot, duidelijk, niet gespeend van humor. Geen wazig gebeuren dus waar ik eerlijk gezegd een beetje bang voor was. Deze vrouw weet echt een personage en een tijdsperiode vast te leggen. Ook de stad New York komt tot leven met al zijn glamour maar ook donkere achteraf straatjes. Ook is zij niet bang om haar hoofdpersonage, Vivian, maatschappelijke issues te laten benoemen of haar te laten aan tonen hoe er met twee maten gemeten werd, en nog steeds wordt, t.a.v. de seksuele uitspattingen van vrouwen en mannen. Of hoe de maatschappij verwacht dat wij ons als vrouwen horen te gedragen. Eigenlijk zijn alle vrouwen die je tegenkomt in het boek eigengereid of in ieder geval voldoen ze niet aan de standaard normen. Ze hoeven dat ook niet te doen om een mooi en waardevol leven op te bouwen. Meestal komt het er eigenlijk gewoon op neer om er het beste van proberen te maken van de zooi die je tegenkomt op je pad en dat het voor een ieder weer iets anders is wat enige mate van geluk kan brengen. Elkaar daarin respecteren is eigenlijk het belangrijkste. Bijzonder fijn boek dus om te lezen en een echte aanrader als je je even naar het New York van voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog wilt verplaatsen.

Meer recensies van Anoushka Rood