Niet meer wegleggen-effect

Het verhaal speelt zich in slechts 15 dagen af, waarin ook nog eens heel veel gebeurt. Alles wordt uitvoerig beschreven, het verhaal kent een fijne opbouw en het plot is echt verrassend. De hoofdpersoon Nina is als karakter interessant en door Thea's verdwijning wil je echt wel weten wat er is voorgevallen en wat nu juist de geschiedenis van Nina en Thea hun moeder is.
Maar omdat er veel verschillende dingen en personages de revue passeren is het soms lastig om te volgen. De schrijfstijl van Anya Niewierra is wel vlot, het is beeldend en levendig.
Alleen jammer dat je er eerst echt in moest komen, het verhaal kwam een beetje langzaam op gang. Hierdoor moest ik af en toe 'zin maken' om het boek te gaan lezen. Verderop werd het boek leuker en kon ik het als een speer uitlezen. En ondanks dat Nina een zeer interessant hoofdfiguur is, irriteerde ze bij tijd en wijle ook. Ook vermoedde ik tamelijk snel wie de moeder had vermoord en ik vind het juist fijn als ik aan het einde word verrast door een plotselinge twist of zo.
Desondanks is Het bloemenmeisje zeker een spannende thriller waar veel in gebeurt, hetgeen ook voor het beroemde 'niet meer wegleggen-effect' zorgt.

Meer recensies van Arnold van de Wal