Waanzinnig

Waanzinnig, dat kan zowel op de kwaliteit slaan van het boek, als op het karakter van de seriemoordenaar waarover het gaat. De schrijver slaagt erin om ons op een geloofwaardige manier te laten meekijken in het hoofd van een gestoorde misdadiger. Stukje bij beetje, krijg je een idee wat er voor vreselijks in zo'n hoofd omgaat. Daarmee schreef Luijten een psychologische thriller van niveau. Hij baseert zich daarbij op een uitgebreid interview dat de gerechtspsychiater met de moordenaar hield toen hij opgepakt was. De lezer krijgt dus de woorden van de killer zelf te lezen, door Luijten in de vorm van een solide thriller gegoten. Want naast het gegeven van een op hol geslagen, bloeddorstige moordenaar, heeft hij de jacht erop ook op een heel aparte manier spannend gemaakt. Het houdt je bezig en zet je aan het nadenken. Ik las het boek met stijgende verbijstering en moest het gewoonweg uitlezen. In het genre 'op waarheid gebaseerd' is het van de beste in zijn soort!

Meer recensies van Arnold van de Wal