Nét dat beetje extra

Cools is met een routineklus omtrent vandalisme bezig, als zijn team wordt opgeroepen om te verschijnen voor een verdacht overlijden bij een voormalige autofabriek in Antwerpen. Alleen de manier waarop het slachtoffer om het leven is gekomen is ontzettend goed gevonden! Daar begint zich dus het een en ander te ontwikkelen. Stef Cools gaat recht op zijn doel af, maar de auteur portretteert hem ook nog eens als een mens: met al zijn tekortkomingen, af en toe erg grappig, en soms tot het bot getergd. Cools vloekt er bijvoorbeeld flink op los, zuipt als een tempelier, blaft zijn ondergeschikten regelmatig af, en toch past dat helemaal bij zijn karakter. Over het plot ga ik hier niets vertellen want dan is de spanning eraf, maar het zit erg ingenieus in mekaar, met lekker veel twists. Dat maakt het vanaf de eerste pagina een erg leuke thriller om te lezen. Het is een detective, dus je kunt lekker meepuzzelen in de stukjes die niet spannend zijn. Dat maakt het totaal erg plezierig om te lezen.

De auteur verstaat de kunst om je telkens op het verkeerde been te zetten en je bent constant bezig met je af te vragen 'wie het heeft dit gedaan?' en 'wat is de oorzaak hier nu weer van?'. Dat maakt het boek een echte aanrader voor in de vakantie. De Vlaamse woorden geven het een 'couleur locale' die het nét dat beetje extra geven, vergeleken met andere Nederlandstalige thrillers.
De korte hoofdstukken - die met uur en plaats worden aangegeven - is geven je regelmatig het idee dat je er als lezer zelf bij bent. Vanwege de optelsom van alle positieve dingen wil ik hier wel wat verder gaan met vijf sterren. Luijten weet je deelgenoot te maken van het verhaal, alsof je een vriend bent, of een familielid, dat overal mee naar toe mag. Op een of andere manier heb ik een boon gekregen voor deze schrijver, en zijn boeken zijn het dan ook echt waard!

Meer recensies van Arnold van de Wal