Voor mij een van de beste werken van Japin

astridhabraken 09 september 2020 Auteur
Schilder Edgar Degas is blind geworden en moet zijn huis uit, verhuizen naar een andere plek binnen zijn geliefde wijk in Parijs. Hij krijgt hulp van een vrouw bij het uitzoeken van al zijn spullen. De vrouw zegt gereageerd te hebben op een advertentie, maar je komt er al snel achter dat dit niet zo is. Wie de vrouw dan wel is? Je krijgt zo langzamerhand je vermoedens.

Japin neemt ons mee in te herinneringen van Degas; naar de tijd dat hij net zijn jonge nichtje Estelle ontmoet en nog zoekende is in zijn werk als schilder. Maar ook naar New Orleans, de stad die Estelle met haar moeder en zussen ontvlucht is, maar waar ze nadat de Amerikaanse burgeroorlog voorbij is snel naar terug gaat. De verslagen van de vrouw en de herinneringen van de schrijver wisselen elkaar af en zo wordt een ontroerend verhaal verteld.

Ik heb vrijwel alle romans van Japin gelezen. Ik houd van zijn schrijfstijl; hij schrijft prachtige zinnen. Niet al zijn onderwerpen vond ik even geweldig, maar Mrs. Degas hoort voor mij bij zijn beste werken. Alleen De overgave vind ik nog beter.

Meer recensies van astridhabraken