Bloederige ballerina

astridhabraken 19 juni 2023 Auteur
‘Vleugellam’ bestaat uit twee delen. In het eerste deel maak je kennis met Inez, woonachtig in Leiden en net weer single. Haar relatie met Daniel is op de klippen gelopen, hij bleek er een tweede vriendin op na te houden én ging steeds meer drinken. Voor hem is ze gestopt met haar carrière als balletdanseres; ze wilden samen een gezin beginnen. Op zoek naar wat ze dan nu wil, gaat Inez een cursus fotografie volgen bij fotograaf Marc. Hij neemt haar onder zijn vleugels en al snel ontstaat er meer tussen hen. Maar Daniel laat Inez niet zo maar gaan. Dan wordt Leiden opgeschrikt door een gruwelijke moord. Een jonge vrouw wordt gevonden in De Vlietlanden.

Al snel blijkt dat de beide mannen in Inez’ leven een link hebben met deze vermoorde vrouw. Dat is ook het moment dat de spanning toeneemt. Ik ga er verder niets over weggeven, behalve dan dat Van Zwieten er heel goed in is geslaagd om de spanning op te bouwen en dat het geen ontknoping is voor mensen met een zwakke maag. De vergelijking met Karin Slaughter drong zich aan mij op. Al neemt Anne van Zwieten meer tijd om de personages uit te diepen; daarin zie je terug dat ze eerder ook romans heeft geschreven. Toch voelt de omslag naar het spannendere deel twee niet onnatuurlijk aan, want ook in deel een broeit er al wat.

De personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal is geloofwaardig. De spanning wordt steeds verder opgebouwd en de finale is bloederig. Precies wat je verwacht als je naar de cover kijkt. En: waar ik Nederlandse thrillers persoonlijk vaak een beetje flauw vind in vergelijking met bijvoorbeeld Scandinavische of Amerikaanse thrillers, kan ik daar nu echt niets van zeggen. Nadat ik de ontknoping had gelezen, droomde ik er zelfs over.

Meer recensies van astridhabraken