Iemand heeft het gedaan

Ate Vegter 04 november 2019
Paula Hawkins schreef een spannende thriller waarmee ze geloof ik doorbrak als schrijver. Op haar volgende boek ‘Into the water’ lees ik de aanbeveling: from the bestselling author of The girl on the train. Dat zegt iets. Ik heb het zelf in het Nederlands gelezen, maar in mijn hoofd speel ik steeds met de Duitse titel Das Mädchen im Zug. Dat klinkt goed, al komen Duitse treinen slecht in het nieuws de laatste dagen.

Goed, het meisje zit in de trein op weg naar haar werk en ze ziet van alles vanuit de trein. Dat is nog aardig normaal. Maar let op. 1. Ze heeft helemaal geen werk meer, want ze is ontslagen. 2. Ze rijdt steeds langs een rijtje huizen, waar ze zelf gewoond heeft en waar de trein elke keer langzamer gaat rijden. Wordt al een beetje spannend, toch?

Ok, in het rijtje huizen gaat het om twee stellen. Het ene stel is de ex van het meisje met zijn nieuwe vrouw en bij het andere stel ziet het meisje de vrouw met een andere man. Je hebt nu inmiddels wel door dat het meisje in de trein ook een volwassen en gescheiden vrouw is, maar dat bekt niet lekker op een kaft.

Er wordt vanzelfsprekend iemand vermoord, anders heb je geen boek, wie ga ik niet vertellen. En iemand heeft het gedaan. Ook geen nieuws.
Paula heeft het verhaal mooi opgebouwd. Als je goed hebt meegeteld zijn er drie vrouwen in het spel. Het verhaal wordt verteld vanuit het wisselende perspectief van deze drie vrouwen, steeds in de ik-vorm.

Het boek wordt op de omslag vet de hemel in geprezen: geweldig, perfect, totaal onvoorspelbaar etc. Een heuse klassieker, een boek dat zich lastig laat wegleggen, schrijft de pers. Hitchcock komt zelfs voorbij. Ik vond het boek in het begin (109 p.) heel spannend, in het midden (120 p.) langdradig en aan het eind (117 p.) retespannend. Razendknap zoals ze kan uitweiden.

Tegenover het meisje zit een jongetje in de trein. Hij kijkt naar buiten en wordt gerustgesteld door wat hij ziet, geniet van de reis en van het meisje waarmee hij op reis is. Wanneer de conducteur langs komt, noemt die zijn bestemming. Het jongetje schrikt zich een ongeluk en moet halsoverkop naar de wc. Hoe dat verder afloopt weet niemand.

Ate Vegter, 30 juli 2019

Je hebt last van waandenkbeelden…
www.atevegter.wordpress.com/288

Meer recensies van Ate Vegter