De Stamhouder

Ate Vegter 13 april 2024
3250 Alexander Münninghoff – De Stamhouder

De Stamhouder van Alexander Münninghoff is een autobiografische familiekroniek. Het is een langlopend verhaal over de steenrijke zakenman Joan Münninghoff en zijn vrouw, hun kinderen en kleinkinderen. Die (klein-)kinderen kunnen allemaal niet voldoen aan de hoge eisen die de (groot-)vader aan hun stelt, maar de kleine Alexander, die midden in de oorlog en ook midden in dit verhaal geboren wordt is in de ogen van de grootvader wel de stamhouder van de familie en krijgt daarom ongewild zijn speciale zorg en aandacht.
De Tweede Wereldoorlog speelt een belangrijke rol. Het verhaal zwerft van Letland naar Nederland en Duitsland, met alle identiteitsgevolgen voor de kinderen en kleinkinderen. Frans, de vader van Alexander, wordt in Letland geboren en wil helemaal niet naar Nederland, waar hij door zijn ouders op een kostschool wordt geplaatst. Niemand wil in dit verhaal eigenlijk zijn waar hij is en Frans gaat tot afgrijzen van zijn vader terug naar het oostfront waar hij zich aanmeldt bij de SS. Diezelfde vader (de grootvader van Alexander) gebruikt dit feit wel naar behoefte bij de Duitsers om zijn eigen hachje te redden, gewiekste zakenman als hij is.
Afijn, het is een familie die op allerlei manier uit elkaar valt en elkaar ook weer weet te vinden vanwege het grote geld, waar na het overlijden van de man die het allemaal bij elkaar gescharreld heeft, niet veel meer van overblijft dan enorme ruzies.
Alexander krijgt bij zijn geboorte van zijn moeder de bijnaam Bully, die door iedereen gebruikt wordt, maar die later door Alexander zelf verafschuwd wordt. Het is een van de onbenoemde voorbeelden van hoe weinig deze familie rekening met elkaar houdt en alleen maar aan eigen gewin denkt.
Alexander zelf komt er na veel omzwervingen en een kidnapping door de grootvader uiteindelijk nog goed vanaf. Hij gaat studeren in Nederland en wordt journalist bij de Haagsche Courant en schrijft uiteindelijk voor ons dit prachtige boek. Soms wel even doorbijten vanwege de vele ingewikkelde relaties, maar toch heel erg de moeite waard. En nu ga ik dan eindelijk de serie kijken bij NPO start als dat nog bestaat.
Ate Vegter, 12 april 2024
kijk ook op www.atevegter.wordpress.com voor nog meer verhalen

Meer recensies van Ate Vegter