Infarct

Ate Vegter 06 mei 2024
3274 Infarct
De twee gymnastiekleraren Viggo Waas en Peter Heerschop vormen jarenlang samen met Joep van Deudekom en Eddie B.Whar de succesvolle cabaretgroep NUHR (Niet uit het Raam). Als onderdeel van de Ploeg spelen ze samen diverse voorstellingen. Ze maken beiden solovoorstellingen, spelen samen Wachten op Godot, maar we kennen ze natuurlijk gewoon van de televisie.
Op 29 maart 2021 gaat het mis. Viggo gaat nog even sporten maar kan opeens zijn lichaam niet meer overeind houden en begint onverklaarbaar te schokken. Hij begrijpt onmiddellijk dat er iets ernstigs aan de hand is. Zijn trainer belt 112 en in no time wordt hij per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hij heeft, 58 jaar oud, een herseninfarct gehad.
Infarct gaat over dit infarct, de nasleep, het herstel en de vriendschap van Viggo en Peter. Ze schrijven het boek samen, waarbij de passages van Viggo met name in het begin nog duidelijk beïnvloed zijn door het infarct. In feite is zijn hele leven veranderd en gaat het boek over de vraag of en hoe hij ooit weer de oude gaat worden. Hoe hij de nieuwe Viggo kan accepteren en of hij ooit weer samen met Peter zal kunnen optreden. In 2023 spelen ze samen de voorstelling Er gaat nog iets heel moois gebeuren, over het geheim van hun vriendschap.
Niet vaak krijg je de kans om zo dichtbij een levensveranderende, maar ook intieme gebeurtenis te zijn en niet vaak is een vriendschap zo onvoorwaardelijk grenzeloos, opgebouwd tijdens dertig jaar samen optreden, maar nu wel hardgrondig op de proef gesteld. Zo voelt het voor Viggo en Peter helemaal niet. Hun vriendschap is de vanzelfsprekende basis en zo schrijven ze ook samen dit boek. Ik heb wel twee kleine aantekeningen. Ik vind de humor van Peter soms nogal flauw, zeker als hij ‘grappig’ commentaar geeft op de teksten van Viggo. Ook merk ik dat het bij Viggo steeds over zijn herstel gaat. Het gaat steeds beter met hem. Daar ben ik wel jaloers op. Met mij gaat gewoon heel langzaam steeds slechter, zonder zicht op herstel. Verder een prachtig boek.
Ate Vegter, 6 mei 2024
lees verder op mijn blog www.atevegter.wordpress.com (hoeft natuurlijk niet hè)

Meer recensies van Ate Vegter