Bijzonder, maar verwarrend

Atse 27 december 2021
Anomalie is de prijswinnende literaire roman Hervé le Tellier. Het boek is winnaar van de prestigieuze Prix Goncourt 2020. En kan qua inhoud prima vergeleken worden met de films van Christopher Nolan.

Een vliegtuig die op weg is van Parijs naar New York komt in een storm terecht. De piloten zijn met stomheid geslagen als de storm zo plotseling eindigd als dat die opkwam. Het blijkt vervolgens dat exact hetzelfde vliegtuig 100 dagen eerder al veilig is geland met exact dezelfde passagiers. Een zoektocht naar filosofische thema’s over leven, waarheden en echtheden.

Hervé Le Tellier heeft het boek in drie delen ingedeeld en in elk hoofdstuk om een hoofdpersonage aanbod. In het eerste deel worden de hoofdpersonages geïntroduceerd. Het tweede deel gaat over de periode net na de landing van het “tweede vliegtuig”. Tenslotte gaat het laatste deel over de gevolgen van de “dubbele” hoofdpersonages. Le Tellier heeft hierdoor een hele bijzondere leeservaring gecreëerd.

De schrijfstijl was erg divers. Van wetenschappelijke stukken tot hoe een huurmoordenaar te werk gaat. Het maakt het lezen van dit boek erg afwisselend, maar soms ook wel lastig te volgen. Le Tellier schuwt niet om zijn meerdere talenten in het boek naar voren te doen komen door de verschillende schrijfstijlen. Voor mijn gevoel gaat de Le Tellier wel de mist in met teveel verhaallijnen gezien de verhaallijn over een duplicaat vliegtuig in China geen verdere uitwerking krijgt.

Het boek was een “rollercoaster” qua leeservaring, maar past toch niet helemaal in mijn straatje. Het verhaal las snel, met de diverse cliffhangers maar een echt spannend verhaal vond ik het niet. Ik was vooral erg nieuwsgierig naar het hoe of wat. Het boek zet je wel erg aan het denken.

Meer recensies van Atse