Ik zie, ik zie...een gruwelijke YA thriller

Atse 05 juli 2021
Ik zie, ik zie... is een gruwelijk spannende Young Adult thriller van auteur Ellie Marney. Op de cover staat dat het boek voor fans is van Mindhunter en The Silence of the Lambs. En geloof mij daar is geen woord van gelogen.

Voor mij was het mijn eerste kennismaking met een YA-boek. YA-boek zijn geschikt vanaf 15 jaar en ouder. Geen moment heb ik het gevoel gehad met een YA-boek in handen te zitten, maar gewoon met een keiharde thriller.

Het verhaal gaat over Emma en Travis die door de FBI worden benaderd om aan cold-cases te werken door jong volwassen criminelen te interviewen. De FBO hoopt zo meer inzicht te krijgen in jong volwassen criminelen en op die manier cold-cases kunnen oplossen. Emma en Travis zijn niet zomaar uitgekozen want zij hebben al “ervaring” met dit soort criminelen.
Tijdens een interview met de beruchte seriemoordenaar Simon Gutmanssonkrijgen krijgen zij informatie over een lopende zaak en zo raken ze bij die zaak betrokken. Speelt Simon een spel met Emma en Travis of weet hij echt meer? Dat is een vraag die lang onduidelijk blijft maar uiteindelijk wel beantwoord wordt.

Het boek heeft een fijne opbouw en wat ik al in het begin schreef ik heb geen moment het idee gehad dat ik een YA boek las. De spanning was er in elk hoofdstuk en de auteur heeft dat goed weten vast te houden en heeft op een hele goede manier naar de climax gewerkt.

Een heel klein punt van kritiek van mij was dat het lang onduidelijk was in welk jaar dit boek speelde. Op de achterflap las ik 1982 maar ik het verhaal heb ik dat niet goed kunnen ontdekken in de eerste 50 pagina’s. Wellicht dat ik gemist hebt. Daarnaast haalt een special agent ergens een telefoon onder zijn stoel in de auto vandaan terwijl in de jaren tachtig mobiele telefoon een kilo of 10 waren.

Hou je van gruwelijke thrillers en ben je benieuwd naar een youngadult thriller (wat ik niet echt een YA thriller zou noemen) dan zou ik dit boek zeker aanraden. Het boek krijgt van mij vier sterren.

Meer recensies van Atse