Beangstigend actueel

Atse 02 november 2021
Na het succesvolle debuut met de “Macht van K” is “Nevenschade” de tweede thriller van Jens Vern wat het pseudoniem van Sander Verheijen is. ‘Mister Hebban’ zoals hij ook wordt genoemd op boekenwebsite Hebban is ondertussen geen onbekende in het schrijversvak. In 2017 schreef hij het non-fictie boek “Ik kan er net niet bij” en in 2020 “De Macht van K.”

Nevenschade kan bestempeld worden als een ander type thriller/spannend boek. Waar de meeste thrillers gaan over vrouwen die vermoord of opgesloten worden in kelders is dit een boek wat gaat over een virus en een overheid wat niet het beste voorheeft met zijn bevolking. Gaandeweg tijdens het lezen kan je een link leggen met het huidige Covid-19 pandemie, Jens Vern heeft hier wat inspiratie uitgehaald, maar het is zeker geen “Covid-19-thriller”.

Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Nederland waar een gevaarlijk (wereldwijd) virus rondgaat. De Nederlandse minister-president Koenen heeft met een groot Amerikaans farmaceutisch bedrijf een zeer succesvol vaccinatieprogramma opgezet. Hiervoor moet alleen een hele hoge prijs voor betaald worden. De politiek van vandaag de dag. Waar het draait om macht, geld, achterkamertjespolitiek, wantrouwen, privacy, en complottheorieën. Herkenbare thema’s van vandaag de dag waarin het vertrouwen in de overheid na allerlei schandalen al niet hoog is. Tevens maken deze thema’s dat het niet een “Covid-19”-boek is.

Jens Vern weet de lezer al te boeien met een actueel onderwerp, maar zeker ook door zijn manier van schrijven. In de hoofdstukken wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van verschillende (hoofd)personen. Hierdoor wil je door blijven lezen om te weten hoe het verhaal verder gaat. Daarnaast is dit ook een hele goede wijze om cliffhangers in het verhaal te verwerken. Mede hierdoor was er een continue spanning in het boek. Het plot is goed uitgewerkt en zeker niet voorspelbaar. Het zal je dan ook zeker verrassen.

Nevenschade is een thriller die erg actueel is in diverse thema’s. Het boek is daarom ook erg herkenbaar, soms te herkenbaar, maar dat zorgt zeker niet voor een mindere leeservaring. Door de korte hoofdstukken, verschillende verhaallijnen en een zeer goed uitgewerkt plot is dit een ware pageturner. Een aanrader om te lezen!

Het boek krijgt van mij **** (vier sterren).

Meer recensies van Atse