Moorderlicht

Atse 12 april 2021
Mariska Overman is een Nederlandse auteur met diverse boeken op har naam. Ze hij heeft verschillende thrillers geschreven maar ook een historische roman en een non fictieboek.

Noorderlicht is het zesde boek wat Mariska Overman heeft geschreven. Het verhaal gaat over een groep van 4 personen die op een internetforum hebben afgesproken iemand te vermoorden. Dit gaan zij doen op een zevendaagse bootreis in Noorwegen die op zoek gaat naar walvissen en het Noorderlicht. Het boek neemt je als ware mee op avontuur en door de zeer beschrijvende stijl van de auteur wordt dat nog extra versterkt. Ondanks de afspraak om iemand te vermoorden, blijkt dat toch lastiger te zijn dan gedacht.
De “moord-groep” moet uiteindelijk een keuze maken wie het slachtoffer wordt maar ook “dealen” met het ver(wan)trouwen van elkaar.

Het boek wordt grotendeels verteld vanuit het ik-perspectief van Noor. Zij verteld gedurende de zevendaagse boottocht haar ervaringen en emoties. Daarnaast komen er flashbacks voor van de chatroom waarin de moord wordt bedacht. En ten slotte zijn er flashforwards van een Noorse talkshow waarin een deel van de boottocht reizigers hun verhaal doen.
De structuur lijkt logisch op papier maar in het begin nog lastig te lezen. Hierdoor moest ik in komen in het verhaal.

De auteur heeft zelf een soortgelijke boottocht gemaakt, maar dan zonder moord, en dat valt terug te lezen. Door haar beschrijvende vertelling heb je het gevoel letterlijk onderdeel te maken van de boottocht. Voor mij was dat ook direct een struikelblok. Het verhaal kwam maar langzaam op gang. Ik miste de actie in het verhaal. De auteur heeft de spanning lang weten op te bouwen, wellicht te lang, en daardoor miste het climax zijn effect op mij.
De flashbacks en -forwards hebben wel een toegevoegde waarde aan het verhaal en geven het verhaal zo een extra dimensie.

Noorderlicht is een thriller met veel potentie. De auteur heeft een mooie beschrijvende vertelling, maar dat is ook het struikelblok voor dit boek. Het boek krijgt van mij: *** (drie sterren)

Meer recensies van Atse